söndag 12 januari 2014

Drick inte för mycket vatten

Är det farligt att dricka för mycket vatten ? Oftast reglerar kroppen vätskebalansen på ett alldeles fantastiskt sätt. Är ditt urin lite udda, mörkt och ser koncentrerat ut, dricker du sannolikt för lite vatten. Överskott kissar du ut men överdriv inte vatten drickandet. Det kan till och med vara farligt !  Man blir inte friskare, vackrare eller jätte smal, om man dricker överdrivet mycket vatten som man trodde förr. Forskarna är rörande överens – man ska dricka lagom mycket vatten för att må bra. Men vad är då lagom och vad händer om man dricker för mycket? Allt du läser här nedan är info från nätet - se det mer som information än sanning !

File:Stilles Mineralwasser.jpg

Sagt om vatten (myter)
Man klarar sig ganska bara utan vatten
Falskt ! Vatten är livsnödvändigt som vi inte klarar oss många dagar utan att dricka. Till exempel uttorkning drabbar många människor i väldigt varma länder och där vattenmängden är något begränsad.

De flesta tror att de blir törstiga under en sport aktivitet och när kroppen börjar få vätskebrist.
Falskt !
Tror man på sportdrycker som till exempel Gatorade & Co, med flera, så är det redan för sent att dricka dessa drycker när man blir törstig. Det är inte kroppens olika vätskemängder som bestämmer om vi är törstiga eller inte utan det är plasmans osmolaritet. Detta betyder att när du blir törstig så är din kropp på väg mot hypernatremi (för hög natriumkoncentration). Om du på något sätt skulle kunna göra dig av med en del salt så skulle du inte längre vara törstig trots att du kanske väger 2 kilo mindre än som du brukar - pga av en lägre mängd vätska i kroppen.

Man förlorar ca 1/5 liter vatten (vätska) under ett någorlunda ansträngt träningspass
Sant !
När du tränar eller kör din "work out" så ökar kroppstemperaturen, sedan kyler kroppen av sig genom att svettar ordentligt - som ju självklart uppkommer om man jobbar hårt. Är det dessutom varmt i lokalen eller ute så kan vätskeförlusten öka dramatiskt - bra att tänka på.

Man bör alltid ha med sig en vattenflaska så att man inte törstar ihjäl
Falskt ! 
Överallt ser man folk och ofta allt fler tjejer, bära på färggranna vattenflaskor för att inte törsta ihjäl. Men vi lever faktiskt i Sverige, där det alltid finns möjligheten att få tag i rent vatten. Så denna vattenhysteri är ganska onödig, och kanske rent av något överdriven.

Kroppen består till 65 % av vatten !
Sant !
En människa (vuxen) består av ca 60 – 65 procent av vatten, ett nyfött spädbarn lite mer, ca 75 procent. Hur mycket vatten det handlar om beror på ålder och kroppens sammansättning.

Jag dricker destillerat vatten för att slippa alla föroreningar
Falskt ! 
Kroppen ska ha en viss koncentration av salter och om kroppen inte klarar av att göra sig av med allt vatten blir kroppsvätskorna utspädda.

Man blir snyggare och får fasta muskler av vatten 
Sant ! - men omdiskuterat
Innehåller hudcellerna mycket vatten gör den huden mjuk och vacker. När man tränar och svettas stimuleras oljeproducerande körtlar i själva, hårsäckarna. Håret skyddas från uttorkning med hjälp av oljan. Vatten hjälper musklerna att bibehålla sin fasta form. Som alla vet så innehåller musklerna mest vatten och en vältränad person består av mer vätska än den vanliga Svenssons, personen.

Vatten gör dig mindre fet
Falskt !
Man kan lätt bli lurad att tänka att det är så. Man läser att varje bantnings- och hälsoartikel säger att det är viktigt att dricka mycket vatten. Så är det förvisso - åtta glas per dag om man delar upp det. men vattnets roll är att vätskan hjälper oss att känna mättnad. Samt att den rensar kroppen från toxiner (bakteriegifter) - men vattnet har ingen inverkan beträffande den där extra, besvärliga vikten.

Jag förstör urinblåsan om jag dricker för mycket vatten
Falskt !
Man kan inte förstöra urinblåsan genom att dricka för mycket vatten eller vätska. Urinblåsans funktion påverkas inte beroende av hur mycket den används. Men  psykologiska faktorer kan däremot orsaka så kallad - inkontinens. Om man dessutom upplever en inre stress av att ofta gå behöva på toa, kan detta också bidra till inkontinens.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !