onsdag 15 januari 2014

Bli av med huvudvärken

Har du migrän eller spänningshuvudvärk som plågar dig ? Vad är värre än tandvärk ? Jo ! huvudvärk brukar man säga. Här kommer tips både vanliga och udda tips, hur du kan lindra din huvudvärk utan att ta en massa tabletter. Om tabletter har används en längre tid i stora kvantiteter, bör en avgiftning göras först - Se här !
Viktigt ! Tänk på att detta är endast tips från nätet och inga specifika, medicinska råd ! Kontakta din läkare om huvudvärken inte vill släppa taget efter en längre tid för att utröna orsaken.

File:Throbbing migraine headache.gif 


  1. Vatten -Vatten -Vatten ! Vätskebalansen är viktigt för kroppen, annars kan det snabbt leda till en ilsken huvudvärk. Man ska naturligtvis inte överdriva detta, men ett par normalstora glas vatten är kanske vad som behövs för att återställa vätskebalansen. 
  2. En teknik som är erkänd är att bearbeta sina muskler vid axlarna. Använd din tumme för att trycka ihop axelmusklerna på till exempel vänster sida och de andra fingrarna på den högra sidan. Tänk dig en "pincett" men använd fingrarna. Man börjar utifrån och arbetar sig sakta, inåt. Man bör känna en pulserande eller utstrålande - ofta igenkännande smärta ut till tinningen när man hittat rätt ställe. Lindringen ger också en avstressande och påskyndande lindring.
  3. Leta upp skallbasen i nacken precis vid hårfästet och massera. Gör cirkelrörelser med fingrarna. Upprepa så många gånger som känns bra.
  4. Låt aldrig dina tandrader möta varandra en längre tid, förutom när du tuggar och äter förstås. Man behöver förstås inte gapa fullt ut så att flugor hittar in och bosätter sig, utan stäng munnen och håll ihop läpparna mot varandra utan att tänderna når varandra - försök att skapa ett litet lufthål, detta underlättar också så att det finns mellanrum mellan tandraderna.
  5. En övning är att gapa riktigt stort utan att käkarna går i baklås förstås. Rotera med käkarna lite i en cirkel eller upp och ned, allt ibland. Det kanske klickar eller knastrar lite grann och upplevs lite fånigt men nyttan kan finnas där även om det gör lite ont de första gångerna.
  6. Motion gör verkligen susen. Vi sitter alldeles för mycket nu för tiden och detta gör vår kropp förslappad och stum. Att ta ut sig allt ibland är toppen för inbyggda spänningar och att uppleva att man äntligen orkar jogga uppför till exempel en brant backe är en enorm känsla. Jobbigt när man börjar men extremt njutbart efter några ggr, när det med tiden, blir lättare och lättare.
  7. Huvudvärkstabletter är lätta att få tag i nu för tiden och varje apotek och mataffär säljer dem över disk som vore de nästan vilka matvaror som helst. Försök att komma ur tablett missbruket om du känner att du har problem med mängden tabletter slukar och ansträng dig för att påverka en medicinomställning som kommer att förbättra din status så småningom. Detta är en svår process eftersom man kommer att ha huvudvärken kvar en tid och det är lätt att ge efter för invanda vanor. Men idoga arbete lönar sig i längden, när man dessutom använder alternativa metoder som anges här.
  8. Byt din arbetsställning ofta. Detta är också en process som kan ta tid men som verkligen lönar sig. Ett alternativ är att ha ett reglerbart bord så att man kan stå vissa perioder av sitt arbetspass om man har denna typ av jobb. Sitter du rätt ? Har du en bra stol att sitta på ? Byt stol om du befarar att det kan vara orsaken till dina besvär, använd flera olika stolar för att testa om så behöves. Man måste sitta rätt och variera sin sittställning då och då, så att man inte får spänningsverk på grund av dålig arbetsställning eller miljö.
  9. Är du sockerberoende ? Minska då på sockret och prova om detta kan vara en orsak till dina besvär. Ibland kan det slå åt andra hållet och huvudvärks perioderna kan istället öka. Men detta är oftast bara i början som man upplever detta och är definitivt inget att oroa sig för, kroppen kommer efterhand att vänja sig vid ett mindre sockerintag och så känner man sig dessutom lite piggare. Man kan börja försiktigt så att avvänjningen ger så lite symtom som möjligt.
  10. En del säger att man ska dra ner på kaffet och en del säger att man kan använda sig av att bota huvudvärken med en liten skvätt kaffe. Detta bör man naturligtvis prova sig fram till själv och se vilken metod som fungerar. Det finns även ett tips om man ska ta sina ipren och alvedon tabletter ihop med en skvätt kaffe, Men kom ihåg att kaffe också är vätskedrivande, många påtalar dessutom att om man inte får sin dagliga dos av kaffe så finns snart huvudvärken där i sin fulla kraft.

    NOTERA ! Så kallad spänningshuvudvärk sitter nästan alltid i huvudets muskler. Detta beror oftast på att man under en längre period har samlat på sig spänningar i dessa muskler. För att utröna lite på egen hand kan man göra en simpel egentest genom att trycka med fingrarna på vissa punkter på huvudet.                                                                                                                 
  11. Fler övningar: Stretcha din nacke genom att vinkla huvudet åt den ena sidans axel och lägg försiktigt handflatan eller den del av handen som känns rätt för dig, på den motsatta sidan av huvudet. Detta ska även upprepas åt andra hållet. Håll fast stretchen i ca 20-30 s.
  12. Mindre stress kan bli din räddning. Stress leder ofta till en utvidgning av blodkärlen i hjärnan och därmed finns det stor risk att man kan få migrän. Det är uttalat att personer som ofta lider av spänningshuvudvärk kan även drabbas av ett så kallat migränanfall. Ett tips är att om man känner att huvudvärken är annalkande, kan man försöka att stretcha lite eller ta en promenad. Vila är också bra, om det finns möjligheter till detta.
  13. Zonterapi: Att massera stortån eller stretcha kan hjälpa. Stortån sägs anknyta till nacken och baksidan av huvudet så att massera och stretcha den kan hjälpa. Zonterapeuten: Det är det inre organen som orsakar huvudvärk (magen, tarmarna) Att låta bli mjölkprodukter, vitt socker och äta sakta kan hjälpa på lång sikt. Ta pauser. koppla av och ha viloperioder inbokade i almanackan är bästa receptet.
  14. Försök hålla blodsockret på en jämn nivå ! Det finns mat och godis som kan trigga igång en ilsken huvudvärk - undvik dem. Här några exempel: Ost som är stark - Chokladgodis - Citrusfrukter - Rökt mat - Kaffe i stor mängd - Lite läskedrycker - Färgad alkohol - Whiskey och Konjak - annat, sött godis mm.
  15. Börja med yoga. Yoga kan hjälpa till att sträcka ut stumma, spända muskler. Använd några lättare yoga övningar som kan lätta dina huvudvärksbesvär på sikt. Andningsövningar (djupandning) sägs vara mycket effektiva - prova detta och utrön själv vilken lindring det ger dig.
  16. Du kanske vaknar med en hisklig spänningshuvudvärk och undrar varför detta händer under natten. Det är inget ovanligt och beror ofta på att man biter ihop käkarna så att tänderna börjar gnisslar. Problemet kan lösas med en s. k. bettskena så att inte tänderna skadas i framtiden och att man får hjälp med att käkarnas muskler slappnar av, så att man äntligen sover bättre på natten.
  17. Kolla synen så att det inte är dina ögon som orsakar huvudvärken. Kanske måste du skaffa glasögon eller rent av nya glasögon. När kontrollerade du synen sist ? Detta är ett ganska vanligt problem och glöms ofta bort i huvudvärks sammanhang. Ett par glasögon kan göra underverk ! Nu för tiden kostar inte glasögon skjortan längre - Kolla din syn !
  18. Detta här hjälper en del, nämligen - Kyla ! Kyla har lite av en lokalbedövande effekt. Placera en plastpåse med kallt vatten, isvatten eller snösörja och lägg på pannan. Man behöver inte någon professionell kylklamp eller kylpåse. Det går egentligen även med ett paket med frysta ärtor insvept i en handduk eller något liknande - låt fantasin flöda.
  19. En del har provat att ta en tablett alvedon och en tablett ipren samtidigt, detta sveps ned med en kopp kallt kaffe. Detta ska uppenbarligen göra dunder. Prova på egen risk och låt det inte bli en vana om det fungerar. En del upplever en effekt som är raka motsatsen. Hur ska man tolka detta ?
  20. Vatten - Vatten - Vatten ! Dricker man kaffe ska man dricka lika mycket vatten för att bibehålla vätskebalansen. Kaffe torkar ut dig så därför ska man inte slarva med detta. Ett tips till: Smörj pepparmyntsolja utmed nacken och gärna även på pannan. Piggar upp och är smärtlindrande och uppiggande ! 
  21. Huskur: Huvudvärk – Gör din egna dryck av örtte av rosmarin, mynta och hallonblad. Välj att blanda ingredienserna var för sig eller tillsammans. Örtte portioneras så här: 4 teskedar örter till ca l liter vatten. Bladen ska inte ha det för trångt i kannan, så lägg dom löst och häll kokande vatten över bladen och låt detta dra i ca 6 till 12 minuter.  
  22. Huskur: Gnid in tinningarna med skalet från en rentvättad och ekologiskt, odlad citron! Lite fakta om citroner: Man menar att citronen kommer ursprungligen från Indien, Kina och andra distrikt i Himalaya. Citron frön hittades redan för 6000 år sedan i gamla lager i södra Babylon. Som alla citrusfrukter kräver det ett behagligt, milt klimat. Nu odlar man citronträdet globalt, över hela världen. C-vitaminer finns i massor och dubbelt opp mot apelsiner. Frukt och blad, används medicinskt och allt efter behov.
  23. Huskur: Ett tips som verkar lite udda och glömt, men som kan vara värt att prova när ingenting annat hjälper. Prova att göra ett lökomslag när huvudvärken tränger på. Hacka en stor lök och packa in den i en gasbinda. Lägg detta paket på nacken och låt den ligga i 20 minuter. Till slut lägger man en varm handduk på det området som man hade löken placerad.
  24. Huskur: Avslappningsövning på kinesiskt vis. Ansiktsmuskler kan bli spända och behöver få chans att slappna av igen. Detta gör kineserna genom att koncentrera sig på ett tredje öga som sägs sitta på en punkt i pannan mellan ögonbrynen. Man ska blunda och koncentrera sig på den punkten medan ögonen förblir slutna. Detta leder till avslappning och ska få huvudvärken att ge sig. Det är alltså genom det tredje ögat som man ska försöka att se sig omkring så att säga. Det kan vara fantasi eller uppenbara reella saker som snart får huvudvärken att försvinna. De riktiga ögonen ska alltså hållas slutna.
  25. Huskur: Ett så kallat "kallt armband" säga vara ett bra medel mot huvudvärk. Man gör så här: Använd vanligt kranvatten, spola så att det blir riktigt kallt. Håll dina underarmar och händer under vattenstrålen några minuter, torka sedan med en torr, gärna något uppvärmd handduk så att cirkulationen återfås.
  26. Kommentera gärna och skriv något av dina egna, fungerande förslag !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt bra skrivet och många tips att ta till sig - Perfekt ! Har haft mycket huvudvärk i hela mitt liv, så nu ska jag se till att prova lite udda metoder också.
Tjena / Pia

Anonym sa...

Precis vad jag har letat efter, många bra tips på samma ställe. Tackar för en fin artikel som jag ska skicka till alla jag känner.
Hälsningar Klas

Anonym sa...

En del tips visste jag och en del var helt nytt för mig - Perfekt Blogg att kika på ibland för att få bra info. Hälsningar Christina

Anonym sa...

Otroligt bra sammanfattat - denna artikel. Denna blogg är ovanligt sinnrikt uppbyggd. Fortsätt i samma anda så kommer den att blir mer än poppis, kan jag tänka.
Hälsningar Bobby

Vem tittar in !