lördag 7 december 2013

Viktigt meddelande - bluff på nätet - vad göra

Vad ska man göra när man drabbats av ett bedrägeri eller blivit fakturerat något jag inte beställt ? Vilka rättigheter har jag och var hittar jag relevant information om detta på nätet? Vart ska man vända sig när oturen är framme ? Kan jag bestrida en udda räkning eller faktura som jag upplever den som oskälig eller helt galet? Kan jag låta bli att betala om min räkning / faktura som redan gått till kronofogden ? Alla dessa svar kan du få om du klickar dig till konsumentverkets (KO) hemsida. Jag rekommenderar denna sida varmt för att den har ett utmärkt pedagogiskt upplägg. Klicka på bilden nedan eller läs ännu mer längre ned !


http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar/

LÄNK - Företag man ska akta sig för
LÄNK - Irriterande telefonnummer som jag vill ha reda på vem de tillhör
LÄNK - Skydda ditt företag mot bedragare 
LÄNK - Bästa, gratis virusprogrammen 2013
LÄNK - Gratis virusskydd - så bra skyddar de dig
LÄNK - Läs om virus, trojaner och maskar
LÄNK - Bedrägerier, Swedbank informerar

Nätbedrägerier går som vanligt ut på att lura skjortan av dig och eventuellt lite till om du har otur. Man låtsas vara från en support avdelning eller så kanske du får ett intressant vinnar mejl om att du har vunnit stort på något lotteri i utlandet. Det som är relevant i sammanhanget är att du kommer alltid att vara offret i denna komplott.



Försök att se logiskt på alla försök till alla försök att bedra dig, och det enklaste är naturligtvis att bara slänga på luren eller kasta iväg det där konstiga mejlet i papperskorgen innan det är för sent. Delete knappen kan bli din vän för detta ändamål. Googla även på nätet om dina konstiga telefonsamtal eller mejl och få mer uppgifter om dessa så att du kan avfärda äktheten en gång för alla - det kan ju också vara ett ärligt försök att få dig som kund eller något liknande, men det viktiga är ju att det är ditt beslut som avgör.....

Inga kommentarer:

Vem tittar in !