söndag 29 december 2013

Varför bloggar jag

Vi gillar att blogga - dygnet runt. Vad är det som gör att vi gillar att läsa och skriva i olika bloggar och forum ? Fyndiga kommentarer är en fröjd att läsa och att hålla sig uppdaterad om vad som händer i bloggvärlden är det största nöjet när man besöker en ny blogg. Vilka är bloggarna man återkommer till? 
File:WWC blog 9E1F63.png


Visst är det konstigt att det är så roligt och fascinerande att blogga. Vissa dagar är det förstås lite surt och träligt att sätta sig vid tangentbordet för att få ned några rader bara för att man känner att man måste, men som sagt, suget finns där egentligen hela tiden. Men sedan kan man ju vända på steken och fundera på hur det skulle varit att vara utan blogg - ett tag, eller hela tiden - otänkbart !

Men det förekommer faktiskt att man stänger av alla datorer och släcker ned allt som har med sociala medier att göra, tar på sig gummistövlarna, gamla överrocken och ger sig ut i trädgården och gräver en stund. Eller ge sig av på cafe' och fikar på en bulle, även om det kanske bara är för en stund. Snart inser man att det var skönt med ett avbrott och efter lite peppning och uppskattning så sitter man snart bakom tangentbordet igen och låter fingrarna dansa över det samma.

Anledningen till att man bloggar är: ? Vad säger andra ?
  • Det är intressant och roligt att bygga upp en blogg och man kan faktiskt tjäna lite pengar ! En del bloggar för att få någon slags bekräftelse
  • Man vill nå ut med olika budskap
  • Man vill ge utlopp för sin kreativitet
  • Man gör som andra och följer strömmen
  • Förvaring och visning för mina bilder, mina konstverk. Men det vore bra om jag nån gång fick tummen ur..... och kommer igång med bloggandet
  • Få ut en massa ångest och visa andra att man är mänsklig
  • Tala om för andra vilken musik jag gillar och länka till mina favorit, musiksidor
  • För att en del människor gillar att läsa om ens fantasivärld, andra uppskattar att läsa om hur folk egentligen skulle vilja forma sina liv men istället så berättar man om sina misslyckanden
  • Jag bloggar bara för att tjäna pengar på min blogg och för att det är ett ganska slappt jobb
  • Fantastiskt att göra sin egna grej och orka ge fasen i vad andra tycker om det och ändå fixa det så att känslan om bekräftelse infinner sig
  • En del vill lyfta fram en specifik fråga eller ett specifikt ämne, man brinner för sin sak och man gör allt för att få andra att förstå, varför man skriver om just detta......
  • Först och främst tänkte jag att en blogg skulle bli en bra plattform för marknadsföring av min bok
  • Det är framför allt den allmänna motivationen för att blogga som är av intresse när man studerar kvinnornas bloggande.
  • Bloggandet handlar inte bara om att tala ut, utan visar också den sociala rollen som finns i bloggosfären
  • För min del handlade det om att jag vaknade en morgon och inom en timme hade startat en blogg. Det var ett helt spontant beslut som förmodligen var svaret på ett djupare omedvetet behov
  • Privat bloggar jag för att det är ett sätt att få utlopp för min skrivarlusta samt att kommunicera med alla de vänner och släktingar som jag inte har möjlighet att prata med varje dag
  • Att blogga är enkelt, det är billigt och det är effektivt. Det man måste tänka på är att det tar lite tid, det är tiden du behöver planera för
  • Jag har skaffat mig nya vänner. Vem vet, kanske lyckas jag stoppa det eventuella tredje världskriget med hjälp av min blogg
  • En del personer skriver en dagboksliknande berättelse på sin blogg eller socialanätverks sida. Andra skriver om frågor som de är djupt engagerade i, både frågor som de är negativt inställda till eller brinner passionerat för
  • En del bloggar öppet om sitt missnöje om andra och låter de som kommentera prata negativt, fortlöpande om dessa personer utan att egentligen ingripa
  • En del personer har en sådan blandning på sina blogg att man inte riktigt vet var den passar in, men den är alltid lika intressant att läsa (Udda Fakta)
  • Orsaken är förstås ren och skär egoism. Det är otroligt skönt att sätta tankarna på "pränt" för att dels få lite distans, men också för att kunna gå tillbaka till mig själv och argumentera för att jag förhoppningsvis blir en bättre människa
  • Detta frågar jag mig verkligen ganska ofta på den senaste tiden. Det känns som att väldigt många bloggar finns till ett tag för att sedan få så kallad bloggtorka
  •  

Inga kommentarer:

Vem tittar in !