tisdag 17 december 2013

Prylar vi älskar - MacBook

MacBook Air med "Retina" skärm på 13 tum - ett bra, udda val men frågan är hur skärmen upplevs. Inga filmer finns för Retinas upplösning. Man får inte någon WoW upplevelse precis, men man älskar den ändå. En 1080 film ska egentligen helst ses på en 42-50 tums (gärna ännu större) skärm för att göra sig rättvisa. OBS ! Köp inte någon MacBook Air om du kör riktigt tunga program - till surf och annat duger den förstås, hur bra som helst. Men du kommer att upptäcka vissa saker att anmärka på - Men det går inte att låta bli att älska den ändå - Ja ! eller så hatar man Mac, inklusive Apple som företag. Men det visste ni ju redan !
File:Aluminium MacBook.png

Datorer som Apple har tillverkat
Mac mini: Minsta macen, levereras utan tangentbord, mus och skärm
MacBook Plastic: Budgetbärbar, finns i vitt
MacBook: Nylanserad dator som påminner om iMac. Är byggd helt i aluminium och har en blank skärm med svart kant.
MacBook Pro 17": Lyxvariant av MacBook med mer prestanda och annan design
MacBook Pro 15": Ser ut precis som nya MacBook men är även utrustad med Firewire, 2 grafikkort samt större och bättre skärm.
MacBook Air 11" och 13" - Lättare, längre batteritid, Retina skärm, Hög upplösning mm
iMac: Stationär budget-mittemellandator; allt-i-ett.
MacPro: Värstingvariant, workstation med stora utbyggnadsmöjligheter.
Xserve: 1U rackserver


Så här säger andra om Mac / MacBook
  • MacBook Air är alldeles för dyr. Visst är den datorn tunn, skärmen är väl den positiva delen och riktigt bra är den, men en liten dator utan optisk disk, med liten hårddisk, skräpigt grafikkort och minimalt med portar. Någon skulle kalla den för en "MacBook Light"
  • Jag har en MacBook från 2009 och den är fortfarande fräsch och känns som ny. En problemfri dator som rekommenderas till den som kör tunga program och sitter länge vid datorn.
  • Undrar jag som är så Windows "fan" om jag kan konvertera och gå över till Mac. Har provat hos kompisar och gillar designen men fattar väldigt lite hur den ska hanteras.
  • Ja det tar lite tid innan man har ställt om sig. Skönt att slippa virusprogram oxå. När man lärt sig mac så verkar de vara riktigt sköna.
  • Jag har varit Windows dator ägare i många år, för några dagar sedan införskaffade jag mig en MacBook Pro och erkänner gärna att operativsystemet känns mycket säkrare än Windows OP.
  • Levereras med för lite minne tycker jag. Man kan få mer men då bör man välja detta från början vid köpet - annars blir det mycket dyrare.
  • IR saknas i den nya MacBook Air datorn, och då fungerar inte Apple Remote med nya Airen.
  • Jag tycker det absolut största problemet är att det inte finns ett SIM-kort plats. Man har vant sig från iPad och iPhone att alltid vara online och visst kan man använda telefonen som modem men hade det verkligen varit så svårt?
  • Här är en mycket nöjd MacBook ägare. Min har den enklaste konfigurationen med en lite för klen processor. Den är fullt tillräcklig för bildbehandling och det var egentligen de som var meningen. Kommer att uppgradera inom en snar framtid och skaffa en snabbare och snyggare MacBook vad det lider, som har rimlig fart.
  • Jag var nära att investera i en MacBook Pro för inte så länge sedan men det sas att det var ovanligt mycket problem med just den modellen, så jag avstod just då. Men nu har jag varit och kollat igen så det blir en värsting nästa vecka när löningen dyker upp - önska mig Lycka Till!
  • Jag äger endast bärbara Mac maskiner och de är helt enkelt de bästa man kan äga. Allt är liksom så otroligt mer kreativt med en Mac ! Mer för ögat, mer för kroppen och dessutom maximalt stimulerande i alla lägen!
  • Är fantastiskt nöjd med min nya MacBook Air. Jag får låna den av hustrun ibland - om jag ber snällt. Kommer att uppgradera den till vad som passar henne bäst. Den modell jag sitter vid nu är rotad med 4GB Ramminne / 128GB SSD  /Cpu 1,4GHz. Jag tycker faktiskt den känns något snabbare än min förra MacBook Pro 13" med 8GB Ramminne och 2,26 GHz Cpu.
  • Det gnälls för mycket över den ena eller den andra Mac modellen. Det bästa är att köpa rätt från början. Kolla spec. på nätet och kom och ta hem en Mac man är nöjd med.

Prisfall.se

Inga kommentarer:

Vem tittar in !