onsdag 6 november 2013

När kan jag byta till vinterdäck

Vinterdäcken på - Sommardäcken av - nu har jag redan glömt vilka datum det var ! Här kommer den vanliga frågan ! När måste man använda vinterdäck och när det är förbjudet att använda vinterdäck.  Snabb - Fakta för dig som behöver uppgifterna nu och överskådligt. Se nedan.....
OBS ! Vinterväglag är det om det finns snömodd, snö, is eller frost på någon del av vägbanan.
När kan jag byta till vinterdäck
Udda fälg - hjulbult lista 


  • Lag på vinterdäck är det vid vinterväglag mellan 1 december – 31 mars.
  • Dubbdäck är förbjudet mellan 16 april – 30 september om det inte är eller kan antas att bli vinterväglag.
  • Vinterväglag är det om det finns snömodd, snö, is eller frost på någon del av vägbanan.

Mönsterdjup
Däck     Mönsterdjup
Nya däck     8–9 mm
Sämre våtgrepp     3–4 mm
Minsta tillåtna på sommardäck     1,6 mm
Minsta tillåtna på vinterdäck     3 mm 




Däckfakta

  • Förbjudet att blanda sommardäck med vinterdäck. Det är inte heller tillåtet att blanda dubbade vinterdäck med odubbade vinterdäck.
    • Undantag: Om du får punktering med en bil som har vinterdäck, får du använda ett sommarreservdäck tills att vinterdäcket hunnit lagas.
  • Däck äldre än 10 år har sämre friktion och bör bytas ut.
  • Att bara byta ett däck försämrar bilens köregenskaper, byt därför båda på samma axel. Bäst är att byta alla däck samtidigt.
  • Vid byte av däck bör du efterspänna hjulbultarna efter cirka 50 mil för att minimerar risken för att de lossnar.
  • Har bilen dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har släpvagnen dubbdäck behöver dock inte bilen ha det.
  • Sommardäck med snökedjor får användas som alternativ till vinterdäck.
  • Högre fart sliter mer på däcken än lägre fart.
  • Ett mjukt körsätt är skonsamt mot däcken.

Ordlista

  • Regummerade däck är begagnade däck som har försetts med en ny slitbana. Billigare, men möjligen sämre egenskaper än helt nya däck.
  • Slitbana är den mönstrade delen av däcket som ligger och sliter mot vägen.
  • Friktion är motståndet mellan två objekt som rör sig mot varandra. Skridskor på is = låg friktion. Suddgummi mot papper = hög friktion. Friktionen mellan däcken och vägen ska vara hög för bästa grepp.
  • Radialdäck är däck vars fibrer är lindade från kant till kant och inte runt hela däcket. Dessa däck är i särklass de vanligaste för personbilar i dag.
  • Diagonaldäck är däck vars fibrer är lindade diagonalt över däcket.
  • Slitagevarnare är små gummiklumpar som sitter nere i skårorna på däcken. När mönstret på däcket har slitits ner så mycket att de är i nivå med slitagevarnarna bör däcket bytas snarast.
Mera fakta här !

1 kommentar:

Nobuko sa...

Jag önskar att många fler vet mer om när det är dags att byta däck och vad som är rekommenderat angående mönsterdjup osv. Däck kan ju vara skillnad mellan nära ögat och en olycka!

Vem tittar in !