tisdag 5 november 2013

Köp inte billiga vinterdäck eller udda märken

Var köper man bra, nya vinter eller dubb däck billigt? Ett däcks livslängd har stor betydelse för hur den totala ekonomin blir i slutändan. Billiga, så kallade lågprisdäck slits ofta mycket snabbare än ett premium däck. Udda märken kan vara riktigt dåliga och rent av livsfarliga däck.

 File:Maserati Mexico - tire detail (3768633695).jpg
 
När ska Vinter respektive sommardäcken bytas ?
Vid färd, på väg under perioden 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober - 15 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck.
Polisens bedömning av vinterväglag är när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Till utseendet ser ett billigt däck ofta ut precis som ett dyrare, premiumdäck. Men det är däckets mönster och gummiblandning som påverkar egenskaperna. Olika många lager med gummiblandningar har stor påverkan på däckens prestanda, slitstyrka och hållbarhet. Ett slitstarkt däck är att föredra om man ser till den ekonomiska aspekten. 



När kvalitetsdäck och så kallade lågprisdäck jämförs ska man inte förglömma att titta på det så kallade rullmotståndet - hur detta påverkar både total ekonomin och hur mycket det, till exempel påverkar bränsleförbrukningen. Större rullmotstånd kräver mer energi för att däcken ska rulla. De som tillverkar kvalitetsdäck informerar ofta hur bränsleeffektiva de egna däcken är och hur bra de är i jämförelse mot konkurrenternas däck. Den totala kostnaden för ett billighetsdäck kan oftast inte utläsas av försäljarnas, klatschiga annonser där de oftast brer på utan att berätta hela sanningen.

Är ett så kallat lågprisdäck billigt även om något går galet ?
Man kan lockas av de låga däckpriserna som lågprisdäcken har, men hur blir det om det är något fel på dessa billiga däck? Varifrån kommer dessa däck ursprungligen - vilket land ? Vilka garantier lämnas på dina nyinköpta, lågprisdäck ? Kommer de från stora lager eller hur distribueras de till Sverige ?

BROMSSTRÄCKA VID OLIKA VÄGLAG !
Bromssträcka på is i 50 km/h
Dubbade                   43 m 
Nordiskt Friktion       60 m 
Europeiskt Friktion   78 m

Bromssträcka på snö i 50 km/h
Dubbade                   27 m 
Nordiskt Friktion       26 m 
Europeiskt Friktion   28 m

Så kallade - Vinterdäck !
Vinterdäcenk definieras av Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. Så kallade året-runt-däck utgör en kompromiss mellan väderförhållandet - vinter och sommartid och ses av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är tyvärr är de förbjudna när kravet på vinterdäck gäller.

Dubbat eller odubbat?
Tre sorters vinterdäck kan nämnas: dubbade, odubbade av nordisk typ och odubbade av europeisk typ. Den dubbfria varianten brukar oftast kallas för friktionsdäck och kan därför vara väl anpassade för den nordiska eller mellaneuropeiska bilflottan. Man brukar ha ett bättre grepp med dubbdäck än friktionsdäck, särskilt på isiga vägar. Dubbarna fungerar på så vis att skapa en skrovlig yta så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.

För nordiska förhållanden finns även de så kallade friktionsdäcken som har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid just vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Friktionsdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Däcken sajpas för att bli mer flexibla så att de greppar en större del av underlaget. Friktionsdäck har dessutom lägre ljudnivå och mindre rullmotstånd jämfört med vanliga dubbdäck.

Dubbfria vinterdäck kan köras på sommaren också, men det finns nackdelar. Man har en längre bromssträcka än med vanliga sommardäck och den varma sommar temperaturen gör att dessa däck slits fortare. Man kan säga att ordinära sommardäck aldrig är ett bra alternativ till friktionsdäck. Den speciella gummiblandningen i sommardäcken är anpassad efter just sommarförhållanden, därför blir ett sommardäck mycket hårdare i gummit när det är riktigt kallt ute.

I Sverige är det tillåtet med vinterdäck som har hastighetskoden "Q". Dessa däck klarar en maxhastighet på 160 km/t.

Udda fälg - hjulbult lista

Inga kommentarer:

Vem tittar in !