torsdag 12 september 2013

Ska man våga tro på ett under istället för att tvivla

Vad är din innersta önskan ? Vad tror du på ? På vilket sätt tvivlar du på din mänskliga förmåga och när vågar du tro att det finns någonting mer än det vardagliga och fysiskt, materialistiska.  Vad gör du när ångestattacken sätter in ? Är du ensam i din vardag, har du någon du kan anförtro dina känslor och tankar till ? Udda tankar kan vara det som får oron att stegra.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Crying_child_with_blonde_hair.jpg/320px-Crying_child_with_blonde_hair.jpg

Den som drabbas av en ångestattack upplever att man fullständigt tappar fotfästet, det blir mycket svårt att få ordning på tankarna och man har svårt att bli av med den otäcka känslan. Nedanstående tips är ett sätt att få stopp eller åtminstone bromsa en plötsligt påkommande ångestattack. Gör som många andra - lär dig tipsen utantill och kanske kan det få dig att på nåt sätt bemästra en annalkande attack så att du får lindring innan den bryter ut totalt.  
källa: Svenska Ångestsyndromsällskapet

1. Känslorna är helt normala. Det du känner i kroppen är helt
normala, men överdrivna kroppsliga reaktioner. ”Rätt reaktion i
fel situation”.

2. Känslorna är inte skadliga. Reaktionerna är inte det minsta
skadliga eller farliga - men mycket obehagliga. Inget värre
kommer att inträffa. Du kommer inte att svimma, dö eller
"bli galen".

3. Lägg inte på skrämmande tankar. Öka inte din panik genom att
tänka skrämmande tankar om vad som händer dig just nu och
vad detta skulle kunna leda till inom de närmaste minuterna.

4. Andas lugnt. Ge akt på din andning och försök att ta tre-fyra
djupa andetag samtidigt som du tyst och mjukt säger ”lugn” till
dig själv.

5. Beskriv vad som verkligen händer. Beskriv så noggrant som
möjligt för dig själv vad som verkligen händer i din kropp just nu
- inte vad du fruktar händer eller skulle kunna hända.

6. Tillåt dig att känna det du känner just nu. Tala om för dig själv att
du får lov att ha ångest och att du inte behöver skämmas för eller
dölja att du just nu har det besvärligt.

7. Vänta, så går ångesten över. Vänta ett tag och ge
ångesten/paniken tillfälle att gå över, utan att kämpa emot,
försöka tvinga bort den eller springa ifrån den. Bara acceptera att
du är mycket rädd just nu.

8. Känn hur ångesten minskar. Lägg märke till att när du slutar att
öka ångesten/paniken genom skrämmande tankar, så börjar
rädslan försvinna av sig själv.

9. Detta är ett tillfälle att göra framsteg. Kom ihåg att du skall lära
dig hur du möter och klarar av din panikreaktion. Just nu har du
ett utmärkt tillfälle att göra framsteg.

10. Tänk på de framsteg du gjort hittills, trots alla svårigheter, och
hur belåten du kommer att vara när du genomfört också detta.

11. Planera vad du skall göra härnäst. Beskriv omgivningen för dig
själv och planera sedan i tankarna vad du skall göra härnäst.

12. Börja om med det du tänkte göra från början. När du känner dig
beredd, så börja om med det du tänkte göra från början och gör
det på ett lugnt och avspänt sätt.

Claires "fyra begrepp"



Psykiatern Claire Weekes från USA skriver i sin bok "Torgskräck" om de fyra begreppen som en metod, ett sätt att lösa upp och till slut häva en pågående ångestattack. Råden hon ger till alla oss som drabbas av ångest är enkla och otroligt värdefulla att lära sig utantill:

1. Möt - fly inte
2. Acceptera - spjärna inte emot
3. Driv - spänn dig inte
4. Låt tiden gå - var inte otålig

Claire Weekes menar att man ska aldrig försöka att undvika en ångestattack när man märker att den är på gång. Det är mycket viktigare då, att den som lider av panikångest förstår de specifika känslorna som triggar tankarna som i sig själva är harmlösa och att det går över, om man bara har modet att stoppa upp och verkligen kan släppa taget. Samma dag som den drabbade verkligen vågar tro att ingenting otäckt ska eller kan hända under en annalkande ångestattack, den dagen är också den första dagen i frigörelsen från sin förlamande ångestproblematik.

TVÅNGSTANKAR

Symptom: Tvångssyndrom är något som många svenskar är drabbade av i sverige idag - men räknar med att ca hundra tusen svenskar är drabbade av OCD. Typiska symtom är att man känner har en stark önskan att utföra saker och handlingar, nästan som ritualer och om man inte få utföra dessa tvångs handlingar upplever man en stark ångest eller så får man helt enkelt panik om man inte får slutföra sina tankar i handling.
Men många som lider av tvångssyndrom ägnar så mycket tid åt sina ritualer varje dag att det styr och påverkar negativt hela deras liv. Exempel på tvångsritualer som är vanliga är kontroll att spisplattor är avstängda eller att ytterdörren är låst, tvätta händerna eller duscha extremt ofta, sortera saker enligt vissa mönster, upprepa vissa rörelser, göra saker om och om igen tills det känns ”rätt”. En del människor som lider av tvångssyndrom är rädda för att ”något hemskt” ska inträffa om de inte utför den specifika tvångshandlingen. Den OCD-drabbade är fullt medveten om att tvångshandlingen och tankarna är kraftigt överdrivna och egentligen fullkomligt ”meningslösa”, men står ändå inte ut med den ångest och/eller panik som hotar komma om de avstår från dessa handlingar.
Uppkomst

Tvångssyndrom debuterar ofta tidigt i livet. Men det är viktigt att komma ihåg att de flesta barn ägnar sig åt enkla ritualer som en normal del i sin utveckling. Till exempel genom lekar som ”inte nudda vita gatstenar” eller ”inte gå på A-brunnar”. För att man ska uppfylla diagnosen tvångssyndrom ska tvångstankarna och/eller handlingarna uppta minst en timma per dag, upplevas som väldigt påfrestande eller göra att man fungerar sämre i vardagslivet. Precis som när det gäller de andra ångestsjukdomarna finns det sannolikt en ärftlighet bakom tvångssyndrom och möjligen också obalans i hjärnans signalsystem. Yttre faktorer som till exempel stress eller infektion kan utlösa eller förvärra tvångssyndromet.
  
Hit kan du vända dig när oron tar överhanden !

Fråga Doktorn: Ångest
Ställ frågor om ångest och behandling till Sergej Andréewitch
Svarstid: cirka 4 veckor
Fråga Doktorn: Ångest
Nationella hjälplinjen, 020-22 00 60
Öppet Måndag - Söndag 13.00 - 22.00
hjalplinjen.se
Jourhavande Medmänniska, 08-702 16 80
Öppet varje natt 21.00-06.00
jourhavande-medmanniska.com
Röda Korset, 0771-900 800
Öppet alla dagar 14.00-18.00
redcross.se
Jourhavande Präst, 112
Öppet varje natt 23.00-06.00
Svenska kyrkan
Föräldrartelefonen, 020-85 20 00
Öppet Måndag - Fredag 10.00-15.00
Svenska för psykisk hälsa
Jourhavande Kompis, 020-222 444
Öppet Måndag - Fredag 18-22, Lördag - Söndag 14.00-18.00
Ungdomar.se
BRIS för dig upp till 18 år, 116 111
Öppet Måndag - Fredag 15.00-21.00, Lördag - Söndag 15.00-18.00
BRIS för dig upp till 18 år
BRIS Vuxentelefon, 077-150 50 50
Öppet Måndag - Fredag 10.00-13.00
BRIS Vuxentelefon
RFSL Brottsofferjour, 020-34 13 16
RFSL Brottsofferjour
Kvinnofridslinjen, 020-50 50 50
Öppet dygnet runt
Kvinnofridslinjen
Rädda Barnens Föräldratelefon/Föräldramejlen, 020-786 786
Öppettider:
mån: 15-20
tis-fre: 18-21
lör-sön: 13-16
Rädda Barnens Föräldratelefon/Föräldramejlen (här hittar du mejlfunktionen)

Inga kommentarer:

Vem tittar in !