fredag 13 september 2013

Kan jag äta godis med 5:2 metoden

I tusentals år har man fastat för att hålla sig frisk och för att bota sjukdomar. Forskningen på möss visar att ju mer de fastade desto längre levde de. Forskningen visar också att hjärnan vid kortare perioder av svält blir mer aktiv. Alzheimers och demens kanske kan undvikas om vi håller fast vid en faste-diet - men vetenskapen har olika teorier om detta.

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Agurea_donostian_0001.JPG/450px-Agurea_donostian_0001.JPG

Träna mera och träna smart !
Säkert har du sett Biggest Loser någon gång ? Man får små portioner mat och tränar stenhårt hela dagen lång. Detta är banne mig ingen metod för oss vanliga dödliga, var så säker på att man kommer att misslyckas när vardagen åter igen ger sig till känna. Att bara välja trapphusets trappor eller att gå av en busshållplats tidigare kommer inte på något sätt få dig att tappa så mycket vikt som du kanske tror, utan tänk dig minst en timmes sten hård träning varje dag för att få en märkbar viktminsknings effekt.
 
Undvik sötningsmedel !
Många light safter och (light) läskedrycker innehåller sötningsmedel, men sötningsmedel verkar ibland ha motsatt effekt och både öka socker beroendet och öka midjemåttet så att säga - bättre då att undvika dessa sötblaskläskedrycker och satsa på bättre alternativ.

VIKTIGT ! Hur har du det med sömnen egentligen ?
Inga koffeinhaltiga drycker efter klockan 15.00. (Ju tidigare du hoppar över desto bättre)
Undvik alkoholhaltiga drycker även om du känner att dessa lugnar och gör dig trött.
Motionera inte strax innan läggdax. Försök att ha minst 3-4 timmars intervall. Ansträngande aktiviteter kan försvåra nattsömnen.
Pricka in samma "hoppa i säng tid" varje kväll. En regelbunden rytmik förbättrar möjligheten till en skön, kvalitetssäkrad nattsömn.
Se till att få minst 30 minuter dagsljus varje dag.


FORTSÄTTNING HÄR !
A - B - C - D - E - F - G - H - I

Inga kommentarer:

Vem tittar in !