onsdag 11 september 2013

"I forgot my phone" Jag glömde (visst) telefonen

"I Forgot My Phone” en succé på Youtube som får en att fundera på, vart den moderna människan egentligen är på väg.
Vart du än går så sitter folk där med sina smartphones och pillar  som besatta, fullständigt självupptagna och varken ser eller vet om nåt annat. Helt knäpptysta är många / vi fixerade, stirrande rakt in i Iphone linsen för att ta ytterligare ett kort på sig själva eller andra.

 File:Smartphone as Child Toy.png

En tanke är - blir man verkligen lyckligare och socialare med hjälp av dessa smartphones ? Rätt vad det är så ligger 38 festbilder på Facebook som någon kär vän har tagit på sig, på dig och alla festdeltagare. Jag är inte så säker på att detta var min önskan att ha dessa bilder offentligt publicerade utan att bli tillfrågad först ! Överallt sitter, står eller ligger folk och stirrar på sina skärmar - nästan som zombies. Prova att besöka en tågstation och kika lite på hur folk beter sig med sina mobiler eller smartphones. Ganska sorglig historia om livet består av att knäppa, surfa, stirra på en skärm dagarna i ända. Så därför är det intressant att beskåda videon nedan och få en tankeställare - det fick jag ! Videon heter "I forgot my phone" och visar precis det jag beskriver ovan. Videon har visats i över 20 miljoner gånger. Den visar en skrämmande verklighet, om hur fixerade vi är av att hela tiden ha sin smartphone som sin bästa kompis och hur man glömmer sina nära och kära som man har runt omkring sig. Videon har snabbt blivit en av de mest sedda detta året - den är enkelt uppbyggd men mycket talande - verkligen sevärd.
Videon bekräfta vår smartphone besatta kultur och den bekräftar det som jag alltid har varit lite orolig för, så för min del ska det bli en förbättring så fort jag har svarat på alla mins SMS, mail, facebook vänner, Stayfriends vänner, MMS vänner, Intranet vänner pust o stön....

SE VIDEON NEDAN !



Inga kommentarer:

Vem tittar in !