fredag 13 september 2013

Blir man gladare när man fastar med 5:2

Fasta inte bara för att gå ned i vikt. När du fastar märker du även andra förändringar som exempelvis förvånande och positiva effekter på hjärnan. Produktionen av hjärnans egen tillväxtfaktor BDNF ökar, detta bidrar till att skydda hjärncellerna och bilda nya synapser. 
En vetenskap är också att tjocka är mycket friskare än sjukt smala människor. Nåt att tänka på !

 File:Cerebral lobes.png
Förläng livet med hjälp av halvfasta– så här funkar det !

Du ska fasta två eller tre dagar varje vecka.
Varje gång du fastar bör den pågå i ca 16-24 timmar tillsammans med din nattsömn för att bli så effektiv som möjlig. Då intas endast dryck utan kalorier, exempelvis vatten, kaffe eller te, helst inte söta drycker, mjölk eller alkohol.

Alternativ 1.
Minska kaloriintaget kraftigt två av varandra separata dagar i veckan. I somliga studier har man bara tillåtit vätska, medans man i andra har tillåtit 600-800 kalorier under dietdagarna. Det andra alternativet har i princip varit lika bra och troligtvis mer behaglig. Det tar ungefär fyra veckor innan den fulla hälsoeffekten uppnås.
Övriga dagar äter man normalt, runt 2000 kilokalorier beroende på kroppsstorlek. Deltagarna har ätit mat av medelhavstyp, alltså en varierad sund mat med bland annat bladgrönsaker, nötter och fisk. 

Alternativ 2.
Ät inget förutom vätska på minst 16 timmar och ät i övrigt som vanligt. Upprepa två eller tre dagar från varandra åtskilda dagar i veckan. Detta alternativ tillämpar ledande forskare själva. Välj själv om du vill hoppa över frukost och lunch, eller middagen. Flera friska och långlivade folkgrupper äter en ganska tidig middag vid 16-tiden och sedan en ganska lätt frukost. Andra har lunchen som dagens tydliga huvudmål.

Viktigt:
Den som äter lite behöver äta bra för att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. Om du sedan äter godis och snabba kolhydrater förfelas syftet. Då är det bättre att först ta kontroll över sitt ätande genom att planera sitt ätande och äta regelbundet. Den som behärskar det kan gå vidare med korttisfasta.
• Se till att äta ditt huvudmål vid samma tid alla dagar du äter ett sådant. Huvudmålet har visat sig vara nästan lika viktigt för att styra vår inre hormonella klocka som dagljuset.
• Om du lider av en sjukdom bör du alltid först konsultera din läkare.
Källa: National institute on aging.

FORTSÄTTNING HÄR !
A - B - C - D - E - F - G - H - I

Inga kommentarer:

Vem tittar in !