tisdag 17 september 2013

Bästa bantningstipsen från läsare på nätet

Här kommer bantningstips och smaltips som läsare på nätet har använt sig av. Om de fungerar i praktiken eller inte, kan man förstås fundera lite på. Det intressanta är hur andra gör för att bli av med några extra kilon. Man tänker - kan dom så kan väl jag, ett beprövat tankesätt, kanske värt att prova iallafall. OBS ! Alla inslag är citat från nätet !

File:Slim laser.jpg

"Jag skulle tipsa på att lägga upp maten som du skall äta på en assiett istället för en stor tallrik. Låter kanske helskumt, men ofta äter man mer än vad man egentligen behöver och vill. Man fortsätter att äta trots att man är mätt. Drick ett glas vatten innan du äter, Försök att undvika allt för stora portioner av dålig mat, såsom pasta m.m"

"För mig har GI funkat utmärkt, vad gäller kosten. Jag har aldrig kört hardcore GI, utan ätit de kolhydrater som är bra (fullkorn osv)
Vad gäller träning, så började jag promenera 5km varje dag, det är ju enkelt med barnvagn. Jag bestämde mig för att inget fick hindra det, regn eller snö. På en fest i augusti förra året, när jag var höggravid med barn nr 2 slog vi vad, ett gäng kompisar, om att springa Göteborgsvarvet........
Jag gick/joggade på löpband när snön var som värst, men i maj sprang jag, faktiskt. Så: ett konkret mål med träningen (som inte är viktrelaterat) har varit moroten för mig, så det är ett tips.
Annars är mitt bästa tips att skynda långsamt, inte ha bråttom och tro på quick-fixes, utan anamma en livsstil som passar dig. Nackdelen med GI är att det kräver (åtminstone innan man är van) noggrann planering, vilket kan vara svårt med små barn. Det är även lite dyrare, men jag har märkt att den ekonomiska förlusten tas igen av att vi inte småhandlar, utan det blir en gång/vecka efter en matsedel. Så det går på ett ut"

"1. Göra dina inköp när du är mätt, aldrig på tom mage.
2. Ändra på tillagningssättet.
Undvik panering, eftersom paneringen suger upp fettet
Undvik fritering
Investera i en teflonpanna, så att du kan steka utan att använda fett,
eller minskad mängd fett
Stek i ugn
Koka gärna
Använd mikron för tillagningen
Skär bort synligt fett från köttet
Dosera fett i maten, ögonmått är ingen god idé.
3. Använd tallriksmodellen när du lägger upp maten.Den är lätt att komma
ihåg, den är effektiv och hjälper dig att sammanställa måltiden när du
vill minska din vikt.
Du kan också
Byta ut den feta osten med magrare, dvs max - 30+ eller 17g fett per 100g
Skippa smöret på brödet
Många små måltider i stället för få stora
Välj fetfattigt pålägg, dvs max 12 g fett per 100g.
Välj bröd, tex rågbröd, med max. 5g fett per 100g
Ät mer grönsaker
Reda såsen med mindre smör"


"Jag hade försökt det mesta för att nå min målvikt. Tänkte väldigt mycket på maten, det blev till slut en plåga. Sen började jag arbeta med ett arbete som delvis sker stående eller gående. Jag upptäckte att jag mådde jättebra av detta jobb prommenerade dessutom till jobbet, gick lite tidigare för att hinna äta
frukosten när jag kom fram istället för hemma. När man börjar känna sig starkare och friskare kommer det automatiskt att man tänker på vad man äter. Iallafall för mig. Jag fick en kick av att känna mig sund. Detta hade jag inte känt förut när jag endast försökte äta bra utan motion. Man kan liksom inte få nog av att känna sig frisk och stark. Nu behövde jag aldrig tvinga mig att äta nyttigare. Det kom av sig självt och när jag helt plötsligt började se att kläderna var lösare så var det ännu roligare att äta bra. Det enda jag egentligen gjorde var att börja med en aktivare vardag. Ingen hård träning, bara enkel vardagsmotion en stor del av dagen. Alla kan ju såklart inte arbeta stående eller gåendes men har man chansen så kan man passa på att göra en uppgift stående. Sitt inte i onödan är mitt tips. Jag tappade 6 kilo under mina 2 första månader"

"Köp nya kläder när du gått ner i vikt. Behåll inte kläder i två storlekar just utifall att du skulle gå upp i vikt igen. Varför skulle du låta dig gå upp i vikt nu när du kämpat så hårt?"

"Börja träna. Det förbränner de fetter och kalorier som lagrats i kroppen. Träna lagom, går du ut för hårt till en början finns risken för att du tröttnar snabbt. Skriv ner vad du äter. Om du inte lyckades följa förra veckans menu, skriv då en ny meny som passar just dig bättre. Genom att föra dagbok över vad du äter kan du enklare och överskådligare följa din viktminskning"
 
"Två saker som fungerat för mig de gånger jag tagit mig i kragen. Istället för att småäta på kvällen har jag druckit en massa. Dvs varje gång jag automatiskt gått in i köket för att "kolla läget" kom jag ut med ett stort glas saft istället. Inbokad motion, samt även extra promenader. Dvs om jag hade extra tid så gick jag ut en släng till istället för att ta en glass och sätta mig framför tvn. Förvånansvärt effektivt"

"Skaffa dig en mat- och träningsdagbok och skriv ner allt du äter, dagens motion samt andra saker som kan vara bra att veta.  Detta underlättar om du till exempel stannat upp i viktnedgången, då kan du bara gå tillbaka och se hur du gjorde innan. Dessutom får man en helt annan överblick, ofta överskattar man hur mycket man tränat eller så underskattar man hur mycket man ätit. Matdagboken.se tycker jag är jätte bra, där kan man se hur mycket kalorier maten innehåller och hur mycket man förbrännt under ett träningspass"

Ät mycket kryddor i stil med chilipeppar, cayennepeppar, ingefära och kanel. Krydda inte bara maten med det utan kör även terapeutiska doser i form av kryddshots. Blanda ner en tesked cayennepeppar, en tesked ingefära och en tesked kryddnejlika i ett glas vatten och svep. En skvätt äppelcidervinäger eller limejuice i kryddshotsen ger lite extra studs också.

"Duscha i iskallt vatten varje morgon och kväll. Detta kommer förmodligen att ge synliga resultat ganska snabbt om du kan kultivera den disciplin som krävs för att göra det till en vana. Vad kallduschar (eller dopp i sjöar) gör är att dom bland annat på kort sikt bränner kalorier och aktiverar så kallat brunt fett för att kompensera förlorad kroppsvärme vilket leder till ökad ämnesomsättning och viktnedgång"

"Minska kolhydratintaget; undvik allt socker (bakverk, matsåser med socker i, läsk, sötad juice, vitt bröd, pasta, godis, vissa alkoholdrycker etc.) Ersätt med fet mat. Så om du är vegan innebär det ett större intag av nötter, frön, mjölkfritt smör, kokosmjölk etc. Fyll ut maten med grönsaker med lågt kolhydratinnehåll och lite linser/bönor. Nu har jag ju ingen aning om vad du brukar äta, så jag ger bara lite generella blismalnärmanäterveganmat-tips. Yeah"

FORTSÄTTNING HÄR !
A - B - C - D - E - F - G - H - I

Inga kommentarer:

Vem tittar in !