fredag 30 augusti 2013

De hundra vanligaste frågorna och svaren på Internet

Vad som har intresserat mig de sista 5 åren är vilka frågor och svar (sökordsbaserade) som är högt representerade på Internet och varför.  Så för er skull och min förstås gör jag här en lista på vanligt förekommande frågor med svar - som ni kanske kan använda med små modifieringar i den personliga bloggen eller på egna hemsidan.

File:Blog iconoiiiiiiii.jpg

1. Hur skaffar jag internetbanken?
Du kan skaffa internetbanken på ditt närmaste bankkontor, på swedbank.se eller via telefonbanken personlig service.


2. Varför ska jag ha internetbanken?
Med internetbanken kan du sköta dina vanligaste bankärenden när du vill. Du kan t ex betala räkningar, föra över pengar mellan egna och till andras konton, handla aktier och fonder och ansöka om lånelöfte i internetbanken.


3. Vad är intressebaserad annonsering?
Intressebaserad annonsering på Internet är ett sätt att visa annonser som är anpassade till dina intressen på de webbsidor du besöker. Din tidigare användning av Internet grupperas tillsammans med andra användares historik för att kunna erbjuda annonser som är intressanta för dig. 

4. Vad är Meddelandefältet?
 Meddelandefältet är ett guld-och vitfärgat fält längst ned på en webbsida där Internet Explorer visar information om webbläsarens status, en webbsida eller en filhämtning. Vanligtvis visas där en eller flera åtgärder som du kan vidta, till exempel Öppna eller Spara, och försvinner sedan om du navigerar bort från en webbsida.

5. Min säkerhetsdosa är blockerad, vad gör jag?
Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.

6. Hur byter jag batteri i min säkerhetsdosa?
Om det visas en batterisymbol i fönstret i säkerhetsdosan behöver du byta batteri. Detta gäller dock inte den ovala eller den stora säkerhetsdosan.



7. Varför fungerar inte min personliga kod till internetbanken?
Du beställer en personlig kod via internetbanken. Saknar du säkerhetsdosa kan du beställa en personlig kod till internetbanken via telefonbanken, personlig service eller på närmaste kontor.

8. Vad är nätfiske, och hur kan Internet Explorer skydda mig från detta?
Nätfiske är ett sätt att lura datoranvändare att avslöja personlig och/eller privatekonomisk information via e‑postmeddelanden eller webbplatser. Informationen används sedan för att stjäla din identitet.

9. Min dosa fungerar inte som den ska, vad gör jag?
Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.

10. Vad menas med "samtycke" enligt personuppgiftslagen och hur ska det se ut?
Samtycke är en frivillig och tydlig viljeyttring genom vilken den registrerade - efter att ha fått information - godtar behandlingen av personuppgifter om sig själv. Samtycket behöver inte vara skriftligt men det kan många gånger vara lämpligt.

11. Hur betalar jag?
Du betalar enkelt och säkert online med ditt Visakort, Mastercard eller American Express.
Vi erbjuder även fakturering via Klarna med 14 dagars betaltid. När du avslutar ditt köp väljer du betalningsmetod.

12. Hur registrerar jag en Rabattkod?
Innan du godkänner din betalning anger du rabattkoden i kolumnen "Ange eventuell rabattkod” klicka på ”OK” och kontrollera att rabatten dras av korrekt innan du godkänner din order.

13. Vilka webbläsare fungerar på denna sida?
Vi har testat  webbläsarna, Internet Internet Explorer och Mozilla Firefox.

14. Hur hanterar ni cookies?
Vi vill gärna använda cookies för att vår sida ska fungera korrekt. Cookies sparas under en begränsad tid på din dator. Om du inte vill acceptera cookies kan du ställa in din webbläsare att inte acceptera cookies, eller lämna webbsidan. Om du väljer att ställa in din webbläsare att inte acceptera cookies kan vi tyvärr inte garantera att vår sida fungerar korrekt. Vi använder cookies för att du skall kunna har kvar det som du håller på med (bl.a. det som du lagt i varukorgen) även om Internet uppkopplingen bryts samt för att du skall kunna se vilka produkter och recept du nyligen tittat på.

15. Vad är SmartScreen-filter och hur kan det skydda mig?
SmartScreen-filtret är en funktion i Internet Explorer som hjälper dig att identifiera nätfiskewebbplatser. SmartScreen-filtret kan också skydda dig från att hämta och installera skadlig programvara.

16. Ska jag lämna ut personlig bankinformation via mejl?
Just nu cirkulerar falska e-postmeddelanden där bedragare försöker få kunder att lämna ut personlig information. Vi ser fall där e-postmeddelandet ser ut att komma från MasterCard eller Visa. Det förekommer även e-postmeddelanden från Blocket där det påstås att du ska få tillbaka pengar från Blocket. Det verkliga syftet är enbart att komma över dina kontokortsuppgifter.

17. Vilka regler gäller för sjukskrivning?
Karensdagar – ingen sjukpenning. Den första dagen är en karensdag som innebär att den sjuke inte får någon ersättning varken från Försäkringskassan eller från arbetsgivaren. Är du som företagare sjuk bestämmer du i förväg hur många karensdagar du har, men de är minst tre karensdagar. Ju fler karensdagar du väljer desto lägre blir din sjukförsäkringsavgift.

18. Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande.
Du har inte installerat någon e-legitimation. Det går inte använda samma certifikat som används för att logga in på Internetbanken. Det behövs ytterligare ett certifikat för att logga in hos oss. Rätt certifikat får du genom att exempelvis logga in på din Internetbank och sedan ladda ner e-legitimation.

19.  Jag har problem med att signera i tjänsten, vad ska jag göra?
Det kan vara problem med e-legitimation även fastän du uppenbart har kunnat logga in. Närmare bestämt kan det vara fel på den del i legitimationen som aktiveras vid signeringen. Du ska i första hand testa e-legitimationen. Om testet visar att något är fel får du vända dig till din bank som utfärdat e-legitimationen.

20.  Hur stänger jag av den automatiska förnyelsen av min prenumeration?
Prenumerationer som betalas via kontokort eller PayPal förnyas automatiskt tills de sägs upp.Information om nästkommande betalning, och allt annat du behöver veta om din prenumeration, finns under rubriken "min prenumeration" på sidan "konto och prenumeration". Du stänger av den automatiska förnyelsen av din prenumeration genom att följa instruktionerna på sidan "hantera prenumeration". Du hittar länken på sidan "konto och prenumeration" (som du når genom att hålla muspekaren över ditt användarnamn högst upp till höger på varje sida).

21. Jag har glömt mitt användarnamn och eller lösenord
Börja med att gå in på vår hemsida. Väl inne på hemsidan klickar du på frågetecknet bredvid inloggningsfältet högst upp på sidan. I fältet som dyker upp skriver du din e-postadress. Klicka därefter "OK". Dina inloggningsuppgifter skickas då automatiskt till den e-postadress som finns registrerad på ditt medlemskap. När du fått dina inloggningsuppgifter från oss så var noga med att skilja på stora och små bokstäver när du loggar in. Var även noggrann om du använt understreck I ditt användarnamn, och se till att understrecket skrivs in korrekt.

22. Kan någon annan ändra tid i mitt namn?
Bara den som har tillgång till ditt personnummer och lösenord kan ändra tid via Internet.

23. Vad händer om jag missar en tid?
Du kan boka en ny tid på Internet eller bokningscentralen, se telefonnummer ovan.

24. Hur gör jag om jag inte vill ha fler kallelser?
Fyll i och skicka in en avregistreringsblankett. Blanketten finns under rubriken Tid för provtagning.

25. Hur vet jag att bokningen är genomförd?
När du bekräftat din bokning får du automatiskt en bekräftelse via e-post till e-postadressen du angav i bokningsdialogen. E-postet innehåller en PDF-fil med din bokningsbekräftelse och ditt bokningsnummer.

26. Vad händer om jag inte svarar i tid?
Om du av någon anledning inte svarar inom 14 dagar får du en påminnelse. Svarar du inte överhuvudtaget, kan du tvingas att betala ett vite (penningbelopp).

27. Det verkar vara något tekniskt fel - vad ska jag göra?
Om det verkar vara tekniska problem med webbsidan kan du höra av dig till oss, antingen via webbplatsen, e-post eller på telefon.

28. Varför får jag "Felaktigt personnummer eller behörighetskod"?
Det kan vara flera olika orsaker till, varför du får felmeddelandet "Felaktigt personnummer eller behörighetskod". Det inskrivna personnumret är felaktigt. Personnumret ska skrivas utan bindestreck eller mellanslag i formatet ÅÅMMDDXXXX.

29. Får man visa sina känslor på banan?
Ja, man får uttrycka både glädje och besvikelse - på ett sportsligt sätt. Det är okej att skrika till vid en vunnen poäng, knyta näven eller på andra sätt uppmuntra sig själv och publiken. Man får dock inte knyta näven ända framme vid nätkanten vid en vunnen nätduell, då det kan uppfattas som hotfullt. Självklart får man inte kasta racketen, svära eller använda könsord på banan.

30. Vad innehåller mitt slutskattebesked?
När du har lämnat in din deklaration granskar Skatteverket dina uppgifter och räknar ut din slutliga skatt. Resultatet av det arbetet – taxeringen och den slutliga skatten – visas på ditt slutskattebesked. Alla får inte sina besked samtidigt. Beskeden skickas ut vid fyra tillfällen, nämligen i juni (endast återbetalningar till de som har anmält konto), augusti, september och december.

31. Hur fungerar tv via fibernätet?
TV via ett bredband är det mest moderna sättet att ta emot en digital-tv signal, utan parabol, antenn eller annan utrustning. Man erhåller skarpare bild, bättre ljud och tillgång till det största kanalutbudet, även så kallat HDTV. Man behöver dessutom en tv-box för att kunna ha digital-tv, denna ansluter man till en mediaomvandlare.

32.  Hur ansluter jag mig till autogiro?
För att ansluta dig till ett autogiro måste du fylla i och skicka in en blankett till oss. Du kan ladda ned blanketten, medgivande för autogiro från vår webbplats. Fyll i den och posta den till oss portofritt.

33. Kan jag lösa mitt lån eller min kredit i förtid.
Du kan alltid lösa ditt lån eller din kredit i förtid utan extra kostnad. Du betalar endast ränta fram till den dagen skulden löses i sin helhet. Om du vill lösa ditt lån är det viktigt att du ringer vår Kundservice för att meddela detta.

34. Vad är Betalningsskydd och Kreditskydd?
Vi erbjuder Betalningsskydd och Kreditskydd för lån och krediter. Dessa försäkringar kan hjälpa dig med avbetalningen av ditt lån/kredit vid oförutsedd skada, sjukskrivning eller arbetslöshet.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !