tisdag 30 juli 2013

Rätt sökord och sökfraser på Google

Välj rätt sökord och sökfraser på Google så kommer du att lyckas - välj inte några udda eller ovanliga sökfraser, försök att hitta de rätta sökorden för att synas maximalt. Ett bra användbart verktyg är Google Keyword Tool  - för bästa resultat och bästa optimering av din sida eller blogg.

Businesswoman Using Computer In A Green Field Royalty Free Stock Photo

Snabbast ökande sökningar
1. iphone 5
2. big brother
3. minecraft
4. hotmail.se
5. tankafetast
6. klart.se
7. facebook.se
8. översätt
9. iphone 4
10. biltema
Mest populära sökningar :
1. facebook
2. youtube
3. aftonbladet
4. blocket
5. hotmail
6. google
7. hitta.se
8. eniro
9. expressen
10. translate
 Snabbast ökande sökningar på TV-program
1. Big Brother
2. Bolibompa
3. Melodifestivalen 2011
4. Game of Thrones
5. Idol 2011
6. Solsidan
7. Sons of Anarchy
8. Glee
9. True Talent
10. The Walking Dead
Snabbast ökande sökningar på personer
1. Eric Saade
2. Veronica Maggio
3. Anders Behring Breivik
4. Amanda Schulman
5. Justin Bieber
6. Ebba von Sydow
7. Stefan Liv
8. Selena Gomez
9. House of Philia
10. September



Snabbast ökande sökningar på spel1. Minecraft
2. MovieStarPlanet
3. Battlefield 3
4. Wordfeud
5. League of Legends
6. Angry Birds
7. Fifa 12
8. Spindelharpan
9. NHL 12
10. Call of Duty
Snabbast ökande sökningar på mat
1. Pannkakor
2. Äppelpaj
3. Cupcakes
4. Macarons
5. Rabarberpaj
6. Chokladbollar
7. Amerikanska pannkakor
8. Korvstroganoff
9. Cheesecake
10. Dumplings
Mest sökta fraser som börjar med “Vad…”1. vad är klockan
2. vad betyder ditt namn
3. vad blir det för mat
4. vad är det för vecka
5. vad är kärlek
6. vad är bilen värd
7. vad händer i stockholm
8. vad heter låten
9. vad kostar ett pass
10. vad ska jag göra
Listan är hämtad från dagensmedia.se
Snabbast ökande mattrender
1. LCHF
2. LCHF recept
3. Linas matkasse
4. Recept.nu
5. Matkasse
6. LCHF frukost
7. Sydafrikanska viner
8. LCHF bröd
9. Vitt vin
10 Onlinepizza

Inkommande söktermer:
  • mest sökta ord på google
  • googles mest sökta ord
  • mest sökta ordet på google
  • mest sökta ord 2011
  • vanligt sökta ord
  • vilket var det mest sökta ordet på google 2011
Exempel på underhållnings och informationsspridande grepp är när Google fixar till sin logga i sidhuvudet. Det kan till exempel vara för att uppmärksamma Sveriges nationaldag eller att 2012 sett sin första vårdag.
Här kan du dessutom kolla in de flesta av Googles sidhuvuden, så kallade Doodles.
50 vanligas sökord på Google (antal sökningar t.o.m 30 nov 2012)
1.       facebook                       180200000
2.       aftonbladet                  70360000
3.       blocket                           68140000
4.       hotmail                           41820000
5.       hitta se                           32640000
6.       swedbank                     31970000
7.       translate                        27520000
8.       expressen                     27080000
9.       google                            26980000
10.   hemnet                          23684000
11.   facebook se                 20750000
12.   tradera                           20637000
13.   nordea                           18114000
14.   svt                                    17583000
15.   översätt                         15290000
16.   gmail                               13614000
17.   ikea                                  12769000
18.   piratebay                       11959000
19.   sex                                   11499000
20.   flashback                       10636000
21.   spela se                          10554000
22.   msn                                 9900000
23.   skatteverket                9315000
24.   försäkringskassan      8907000
25.   handelsbanken           8897000
26.   arbetsförmedlingen 8862000
27.   hitta                                 8832000
28.   dn                                     8464000
29.   svenska spel                8296000
30.   tv4                                    8296000
31.   sj                                       8110000
32.   telia                                 7945000
33.   face                                 7936000
34.   seb                                   7729000
35.   aftonbladet se            7626000
36.   tv nu                                7169000
37.   tv.nu                               7114000
38.   youtube se                   6991000
39.   hemnet se                    6913000
40.   atg                                    6875000
41.  hemnet.se                         6786000
42.   biltema                           6775000
43.   väder                              6674000
44.   swedbank.se              6641000
45.   fb                                      6624000
46.   wikipedia                       6624000
47.   porr                                 6344000
48.   länsförsäkringar          6209000
49.  www.hotmail.com          6189000
50.   bodycontact                 6150000

  1. Länkarnas betydelse för sökmotoroptimering
    Länkar är en mycket viktig del av SEO-arbetet. Google använder bl.a. länkar för att skapa sig en uppfattning om hur populär och trovärdig en webbplats eller sida är. Generellt kan man säga att ju fler inlänkar en webbplats har destå populärare och trovärdigare anser Google att den är. Länkar brukar även benämnas inlänkar och utlänkar beroende på i vilken riktning från den aktuella webbplatsen de pekar. Inlänkar pekar som namnet antyder in mot webbplatsen, och utlänkar pekar ut från webbplatsen till en annan webbplats.

    För att länkar ska göra störst nytta för din sökmotoroptimering bör de även innehålla de sökord eller sökfraser du vill synas på vid Google-sökningar. Dessa sökord och sökfraser ska finnas i den klickbara texten som utgör en länk, kallad länktext eller ankartext.

    Länkar från webbplatser som handlar om ett nära relaterat ämne till din webbplats värderas högre av Google. Genom dessa "relevanta" länkar kommer din webbplats lättare kunna klättra i sökresultatet, än om länkarna hade funnits på en helt irrelevant webbplats.

    Om din webbplats inte automatiskt lockar andra att länka till den kan man göra s.k. länkbyten med andra sajter. Det är en byteshandel med länkar där du får ett antal länkar i utbyte mot att du länkar till motparten med ett överrenskommet antal länkar. Vid länkbytet kommer man även överrens om länkarnas utformning, bl.a. var dessa länkar ska placeras och vilka länktexter som ska användas.

    Om man som webbplatsinnehavare inte villl ge länkar i utbyte mot inlänkar så kan man istället betala för dessa. Detta är dock i strid mot Googles riktlinjer och upptäcks köpta länkar så kan både säljare och köpare straffas genom nedflyttning eller uteslutande från Googles sökresultat.
    Länkar och pagerank

    Pagerank är ett mått på antalet inlänkar till en webbplats samt styrkan på dessa. Många webbplatsinnehavare som är engagerade i länkbyten tenderar att övervärdera pagerank och ställa krav på en viss pagerank för att inleda ett länkbyte. Nu för tiden är det dock minst lika viktigt att webbplatsen som länkar berör samma eller ett nära relaterat ämne som den länkade webbplatsen. Pagerank bör användas med försiktighet eftersom man ofta kan göra mycket fördelaktiga länkbyten med webbplatser som har låg pagerank, bara de är inom rätt nisch.
    Avancerade länkbyten

    För att få ut så mycket som möjligt av dina länkbyten är det bäst att undvika s.k. raka länkbyten. Med detta menar jag sådana länkbyten där din och den andra webbplatsen länkar till varandra. Istället bör man göra så kallade trevägsbyten. Det innebär att du länkar från din webbplats till motpartens webbplats, och i utbyte får du en länk från någon annan av hans webbplatser. Detta gör länkarna mer värdefulla eftersom Google ser de förstnämnda (raka länkbytena) som uppgjorda och därför sänker värdet på dessa länkar. Grundregeln är alltså att inte få en återlänk från samma webbplats som du länkar till.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !