fredag 14 juni 2013

Säg nej och bli lyckligare

Stå upp för dig själv - säg nej när det behövs !  Du är ingen udda person bara för att du står på dig !
Du tycker inte likadant som din partner eller arbetskamrat. Du har en annan åsikt än chefen. Hur gör man ?
Viker du dig pladask när nån skäller på dig på jobbet? Är du tyst fast du tycker annorlunda? Även den starkaste personen kan ha svårt att säga ifrån på arbetet.
Så här kommer tips och trix på hur du vågar – utan att bli en gnällspik. Säg nej och bli lycklig !

Abusive Boss Royalty Free Stock Photo 
Det mesta handlar alltid om självrespekt. Varje gång man låter någon trampa dig på tårna förlorar du lite av självrespekten, trots att dina åsikter och tankar är minst lika viktiga som någon annans. Försök att minnas i vilka situationer du låter dig utnyttjas ? Och vilka situationer vågar du stå emot dessa krafter - det är då du kan hitta den egna, starka personligheten som även krävs i andra liknande händelser.

Får du en syrlig kommentar ibland? Sätt gärna mot med motfrågor, men som inte är aggressiva. Som till exempel ”Hur menar du nu?” eller ”Var det något särskilt du vill säga mig?” Humor är en bra egenskap, men tyvärr så är vi ju olika på den punkten - men allting går givetvis att lära sig. Att säga ifrån med ett skratt eller leende är förstås alltid en bra utgångspunkt.

Att bli arg och upprörd är det man ska undvika i längsta möjliga mån. Det man säger utan eftertanke kan ofta ej tas tillbaka och då är loppet kanske körd för all framtid. is i magen och motfrågor i rak ton är bästa medicinen. Man tjänar helt enkelt mest på detta i långa loppet och för det mesta mår man bra själv av att man inte tände på alla 16 när det hettade till osm mest utan att det sakliga, lugna, konkreta segrade i slutet.

-->

Säg ifrån på ett snyggt sätt !
  • Avvakta något och bedöm situationen utifrån angreppet. Ta dig mod och säg: Det var en spydig kommentar du gav mig på mötet idag - den tog den (le lite motbjudande men lämna inte krigsplatsen än)
  • Ge gärna en förklaring om hur du kände i den situationen, exempelvis: jag tog ganska illa vid mig faktiskt
  • Säg att det vore bättre om du fick bättre information eller instruktioner hur man vill ha tjänsten eller saken utförd istället - och glöm inte att poängtera att du gärna står över nästa surliga kommentar
  • Säg att du gärna tar emot nya förslag men att det då ska framläggas professionellt och med finess som alla vuxna kan acceptera
Säg nej även när det gäller ett nej mot din partner!
Kalsonger som inte hamnar i smutstvätten, toalettsitsen som är smutsig och kladdig eller tandkrämstuben som inte slängs när den är slut. 
Män och kvinnor är naturligtvis olika och vi uppfattar saker och ting olika. Den ena partnern upplever att det är oordning medans den andre inte ens ser detta och ser inga problem alls. Det bästa sättet att angripa problem av detta slaget är att börja  kommunicera bättre så att ufo sfären lägger sig tre grader.

Tjat och förargelse över den andre partnern leder ofta till bråk och hög samtalston vilket i längden inte är bra för förhållandet. Här ger jag fem förslag på hur du kan kommunicera lättare med din partner.

  1. Ge dig tid att berätta hur du känner. Försök att i god ton berätta vad du vill ha sagt med det som du ogillar eller har problem med. Försök att det inte eskalerar till att bli ett personangrepp av det hela - då kan det redan vara för sent att reda upp situationen. Det vill gärna bli tjat och gnet när man inte får sin vilja fram - detta bör du undvika i största möjliga mån.
  2. Gör en "turn around" på situationen. Ge en beskrivning av situationen som du upplever den. Att berätta hur du ser på det hela kanske kan öppna ögonen för din partner så att det blir en förståelse för den uppkomna situationen och kan leda till nya insikter. Prova gärna att säga: ”hur skulle du känna om jag alltid kastar mina kläder på golvet”, istället för att säga ”du är hopplös, kan du aldrig lära dig att hänga upp dina kläder på rätt ställe."
  3. Använd humor som vapen. Det kan i vissa lägen vara effektivt att använda lite humor för att lätta på en ansträngd situation som annars hade exploderat och blivit besvärligt att lösa. Ett skratt kan vara förlösande och ibland också befriande men ska inte användas i det fallet då det kan uppfattas som olämpligt. Humor passar inte alltid och kan uppfattas som ett sätt att låta sarkastisk eller ironisk. Man bör känna efter ordentligt, undersöka kroppsspråk och tonfall om det är lämpligt att fortsätta på den annars så lämpliga humor stråket.
  4. Ta tag i situationen precis när det händer. Det är bättre att inte vänta för länge med att påpeka, berätta vad som gör dig ledsen eller besviken efter att det har hänt. Högen kan bli riktigt stor innan det kommer till ytan vad det hela handlade och om när det sedan verkligen brinner till så kan det dessutom bli riktigt inflammerat och svårsläckt, och som ett brev på posten uppkommer även en ny situation där allt gammalt groll som legat och pyrt nu kommer upp till ytan och som nu gör hela situationen flera resor värre. Så tipset är, ta snabbt tag i problemet när det väl händer och vänta inte för länge innan ni det ackumuleras och att det till slut brister.
  5. Prata inte bara - lär dig att bli en god lyssnare. Ofta förbereder vi ett svar så intensivt att vi glömmer att lyssna aktivt för att sedan komma med ett rätt, nyanserat svar. Att hålla ögonkontakt inger respekt och man ska dessutom inte avbryta den andre hela tiden utan se till att lyssna noga så att inga onödiga missförstånd uppstår. Som sagt, kommunikation är A och O när det gäller att kunna hålla sams i nöd och lust.

Testa dig själv här - Hur bra lyssnare är du ?
1. Slutar du att lyssna när personen mitt emot säger saker som du inte gillar?
2. Är du den person som brukar avbryta den som pratar?
3. Gillar du, utan att blivit tillfrågad ge olika typer av råd?
4. Blir du trött eller rent av somnar när det är möten?
5. Har du förmågan att veta i förväg vad ett tal ska handla om innan talet överhuvudtaget har börjat?
6. Är du tankemässigt redan klar över vad du ska säga nästa gång medan den andre personen fortfarande pratar?
7. Låtsas du att du lyssnar fastän du är på ett helt annat håll i dina tankar?
8. Brukar en persons yttre, fysiska uppenbarelse och manér påverka dig?
9. Upplever du att du får någon lärdom från varje person du träffar, även om det bara är lite grann?
10. Kommer du ihåg en persons namn efter att ni träffats på för första gången?
11. Har du ögonkontakt med folk som du pratar med?
12. Är du irriterad eller otålig när du pratar med folk som bryter eller kommer från andra kulturer?
13. Är du väldigt självupptagen med dig själv när du pratar i en mindre grupp av människor.
14. Upprepar du meddelanden - för dig själv - du fått för att vara säker på att du hört rätt?
15. Går du ofta i försvarsställning eller bli spänd när någon yttrar sig negativt mot dig?
16. Är du duktig på att iaktta gester och ansikts­uttryck för att se om ordens innebörd stämmer med kroppsspråkets rörelser?
17. Brukar du vilja ha klargöranden om det dyker upp främmande och dialektala ord? 
18. Är du neutral när du lyssnar utan att kritisera eller bedöma personen i fråga?
19. Irriterar det dig om personen du pratar med är stressad, nervös, irriterad eller liknande?

Inga kommentarer:

Vem tittar in !