torsdag 22 november 2012

Aldrig mer arbetslös

Länkar och tips ! Det känns udda och läskigt att bli arbetslös, men livet slutar inte för det !
Det är otroligt kämpigt att vara arbetslös och vara helt utlämnad. Ångesten kryper på och man mår riktigt dåligt, man tappar ofta kontakten med sina vänner för det finns inget utrymme för några dyrare utsvävningar - man har helt enkelt inte råd att göra nånting roligt alls. Man gnetar på och försöker att betala sina räkningar och att även få över lite pengar för lite mat som man ju behöver allt ibland. Man känner sig fastlåst som i ett skruvstäd. Min ambition är ju att jag inget hellre vill än att jobba, så otroligt jobb fixerad! Än har jag inte gett upp - men nästan får jag nog medge. Jag är nöjd med vilket jobb som helst egentligen även om det inte är heltid i en början, så är det helt okej, faktiskt.

Många känner igen sig i den beskrivningen som du precis läste. Men om du ger dig tusan på att fixa din besvärliga situation kan du börja leva igen.
Tipsen haglar i denna artikel nrdan, så mitt bidrag kanske kan hjälpa någon annan också som har det besvärligt.

Cacha, Chimborazo


Här får du massor av länkar och länktips, som kanske hjälper dig att hitta ett nytt jobb eller får dig att inte ge upp dina egna ideér och drömmar i framtiden !

-->
Arbetslös - hur överlever man det?

Ungefär 250 000 är arbetslösa just nu. De är ekonomer, snickare, säljare, montörer och mycket annat. De är olika på många sätt, men har en väsentlig sak gemensamt: de är alla arbetslösa och de måste ta sig vidare.

Film: Vad innebär det för ekonomin om du blir arbetslös?

Här ser du filmen om Anneli och hur hon gjorde för att klara ekonomin under arbetslösheten. Du kan också få tips i artiklarna.

Handelsanställdas förbund ? - Vad händer om jag blir arbetslös?

Riskerar du att bli arbetslös? Att vara medlem i Handels är viktigare än någonsin när lågkonjunkturen står för dörren. Den som inte är medlem riskerar att hamna utan skydd när arbetsgivaren säger upp folk. Är du medlem företräder Handels dig så att du får ut det bästa av situationen.

ARBETSLÖS NU - Utmaning och möjligheter !
Min förhoppning är att Arbetslös NU ska bli en referenspunkt och en inspirationskälla för dig som är därute och söker jobb

Om du blir arbetslös  "Jag tjänar pengar till min pension när jag söker nytt jobb" 
I all oro över att plötsligt förlora jobbet var det skönt att höra att jag fortsätter att tjäna in pengar till min pension under tiden jag är arbetslös, säger Mats, 51.

Så påverkas din inkomst om du blir arbetslös 
Om du blir arbetslös sjunker inkomsten drastiskt. Här kan du läsa om de ekonomiska förändringar som sker.

CV Tips egenskaper meriter brev ansökningsbrevReparera ditt CV - Att du är eller har varit arbetslös är inget som du tar upp i ditt cv. Väl på intervjun ska du tona ner din arbetslöshet eller försöka vända den till något positivt. Bra argument för att förklara din arbetslöshet är den allmänna konjunkturen, att jobbet inte var rätt för dig eller att du bestämde dig för att gå vidare i karriären.

Arbetslöshet - Swedbank 
Att bli arbetslös gör många gånger att privatekonomin får sig en rejäl törn - men det finns möjligheter att skydda sig mot de svåraste ekonomiska följderna.
Välkommen till Vi Mellan Jobben - Gratis resurs för dig 
Detta är mötesplatsen för alla som för tillfället befinner sig emellan två jobb. Vi Mellan Jobben är avsedd för alla kategorier av arbetssökande, lediga, arbetslösa eller vad ni än vill kalla er. Vi kallar det för att vara "mellan två jobb". Bli medlem och var med och diskutera i forumet eller skriv tweets. 

10 bästa tipsen för att få jobbet - Tänk först – sök sen
Lägg energin på att söka jobb du verkligen vill ha. Skicka inte samma ansökningshandlingar till alla lediga jobb du hittar. Arbetsgivaren märker att du slentriansökt och din ansökan utstrålar nog inte att brinner för att få det här jobbet. Så börja med att tänka igenom vad du vill - och kan

Nytt Jobb? - StepStone
www.stepstone.se/


Jobbsafari - 40000 jobb
www.jobbsafari.se/


Lediga jobb
www.jobbdirekt.se/


Hitta Nytt Jobb
www.jobrapido.com/hitta+nytt+jobb


Hitta Nytt Jobb?
www.karriarguiden.se/


Hitta jobb
www.metrojobb.se/


Söker du nytt arbete?
www.blocket.se/Jobb


Arbetsförmedlingen - platsbanken.
www.arbetsformedlingen.se

Monster.se Arbetsförmedling Karriär ...
www.monster.se/


JobbTorget.se
www.jobbtorget.se/


Hitta Nytt Jobb
Nytt jobb på direkten med Amedno
www.amendo.se/Lediga-Jobb 


Proffice - Jobb
www.proffice.se/


Alla jobb i Sverige på en webbplats
se.indeed.com/

FORUM - Arbetslöshet och ensamhet äter upp en inifrån
Jag har varit arbetslös i över ett år nu trots en ny examen och en relativt hög utbildning. Till det är jag också ganska ensam, jag har några kompisar men inga som riktigt finns där. Att dag efter dag bara gå
ensam hemma....

Vill du också få fina jobberbjudanden?
Hundratals arbetsgivare söker dagligen efter matchade CV:n

Nedan får du heta, aktuella nyheter om arbetsmarknaden och ekonomin i Sverige.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !