onsdag 17 oktober 2012

Udda bilar

Udda bilar - världens kanske fulaste bilar, men som sagt detta är i betraktarens ögon.
GLÖM INTA ATT RÖSTA PÅ DEN FULASTE BILEN - Se till vänster !

Europa är bilens födelseplats. Det var här som bilen kom till. Men massproduktion blev det som bekant i USA och där utvecklades metoden också som sedan, således överfördes till Europa. USA är förstås bilens mecka och där allting hände en ggn i tiden. Men allt eftersom tiden gick så kom Europa ikapp och kanske beträffande teknisk utveckling och utformning. Här nedan kommer jag att försöka att lägga upp ett antal märkliga, konstiga, ovanliga bilar som jag tycker kan vara roligt att se och ta del av - men som sagt du får gärna kommentera nedan om vad du tycker.


NUMMER 1
Vet inte riktigt vad detta är för en svulstig modell, men nåt vidare snygg är den inte och den lär nog inte får något pris för bästa design. Kolla in nummerskylten den verkar ha blivit skymd av allt så kallat fett som väller ner framför den. Kanske den inte ens finns i verkligheten ?

NUMMER 2

Nissan Pao. Pao. Denna bil tillverkades på beställning i några månader 1989. Den är svår att hitta och har därför blivit ett eftertraktat samlarobjekt. Bilen är baserad på Nissan Micra och detta gäller alla mekaniska delar. I Japan hette bilen March. Den mest i ögonfallande skillnaden är en kraftigt retroinspirerade kaross som fanns både med vanligt tak och med Canvastak (ett slags tyg tak). Den mest eftertraktade modellen bland samlare är just den sist omnämnda.

NUMMER 3
 Bild
Stout Carab. Denna bil är en av förmodligen en av nio som byggdes av William Stout, en flygingenjör i Dearborn, MI. Det såldes till en fransk publicering magnat och tillbringade hela sitt liv i Frankrike, förmodligen användes den av General Eisenhower i Nordafrika och sedan av general Gaulle. Den användes sedan av en cirkus som aphus åt apor som ägdes av Philippe Charbonneaux, en fransk bil formgivare, köpte den sedan i början av sextiotalet för sitt museum. William Stout var Grundaren av "of Aviation" och utformade och tillverkade Ford Tri-motor flygplan för Henry Ford.

NUMMER 4
Fiat Multipla
Fiat Multipla. En nyare variant gällande design miss. Fullständigt groteskt bygge. Ful men byggd med inställningen att den är stilig. Jag skulle skämmas att åka i denna bil. Proportionerna, vinlklarna är fullständigt absurda, framlysena helt tok konstigt felplacerade på en avsats nedanför och strax framför framrutan. Fiat har försiktigt medgett att detta var nog ett misstag att producera denna bil.

NUMMER 5
 VW Beetle
VW Beetle. Så käckt. Det har ju som bekant blivit inne med retro design och här har vi ett exempel på att man nog skulle satsat på något bättre alternativ. Kolla gärna in dessa exempel också - BMW Z7, Plymouth PT Cruiser, Chevrolet SSR, Ford Thunderbird, och nu Ford Mustang. Oftast blir det en flopp eller ett misslyckande, denna VW är ett bra exempel på detta. Ful, bullig, klumpig, opraktisk mm. En låtsas folkvagn som man helst kan eller vill gömma så fort som möjligt.

NUMMER 6 
Citroën AMI 6
Citroën AMI 6 & 8. Så här har vi en fransman som man antingen hatar eller älskar. Den är riktigt fulsnygg men ändå gillar jag det charmiga man har försökt att framhäva. Se bara på motorhuven - lite som en rutschkana eller kanske som en hängmatta. Har du läst ev. Tintin böckerna så kanske du kommer ihåg att "Dupondtarna" åkte omkring i just, en sån här bil !

NUMMER 7 
AMC Gremlin
AMC Gremlin. En tok designad bil som var avsedd för att attrahera det kvinnliga könet i USA men som blev i princip hånad av alla och blev därför ingen större succé. Ett designmässigt skämt med andra ord. Se på de osmakliga vinklingar på karossen - extremt korkat och fult. Men en del gillade faktiskt bilen och den förekom även i vissa amerikanska storfilmer - vilket ju kan anses som märkligt.

NUMMER 8
AMC Pacer X
AMC Pacer X. Verkligen en fantastisk design. Liknar mer ett fågelägg än en bil. Enda bilen som var design mässigt godtagbar av samma märke var "AMC Javelin" Med lite nytänkande kunde den ha vart ett UFO eller något annat än en bil. Men en massa svulstigt krom var det på bilen så det var kanske detta som attraherade en del köpare.

NUMMER 9
 Subaru Leone
Subaru Leone. Att ha fyrhjulsdrift som standard på personbilar var Subaru's kännetecken och som gjorde detta märke väldigt populär. Leone är nog ett avsteg med en kaross som verkar vara uttagen från en kantpress eller någon annan populär maskin. Grill av plast, kofångare som endast får en designer att rysa och gör bilen ännu svårare att sälja. Men den är ju terräng gående så det kanske attraherade en del köpare ändå.

NUMMER 10

http://static.feber.se/article_images/68/50/4/68504.jpg
Reliant Regal var tillverkad av Reliant Motor Company i Tamworth.Detta var en engelsk trehjulig mikrobil. Den visades första gången på Cycle and Motor Show 1951. Karossen tillverkades i cabrioletutförande och materialet var av aluminium på en ram av trä, i sin tur på en stålrörsram. Den rymde två vuxna och två barn. En fantastisk skapelse - inte ful och inte snygg. Unik helt enkelt !

NUMMER 11
http://static.feber.se/article_images/68/51/6/68516.jpg 
Volvo 343. Svenska (Holländska) Volvo hade uppdaterat variomatikens funktion så att den i ett accelererationstest var i stort sett lika snabb som den manuella varianten. Volvo 340 fanns i början endast som 3-dörrars kombikupé (343). Från och med årsmodell 1980 finns femdörrars kombikupé (345) och från och med 1986 finns en 4-dörrars sedanmodell. Motorn i början var endast en 1,4-liters Renaultmotor med förgasare (DAF 55 och 66 hade tidigare haft mindre versioner av samma motor.

NUMMER 12
Bajaj Tempo Juggernaut
Bajaj Tempo Juggernaut. Är detta äntligen den fulaste bilen som nånsin satt sina hjul på en väg för bilar. Detta är faktiskt ett Indiskt försök att efterlikna en Hummer 1. Ja bedöm själva om de har lyckats eller inte. Min uppfattning är att de är väldigt nära design mässigt - Eller ? Ge mig en helt svartmålad hjälm på alla sidorna så att jag slipper se eländet !
-->

Inga kommentarer:

Vem tittar in !