torsdag 24 maj 2012

Udda men vanliga förkortningar man funderar över

Udda, enkla men vanliga förkortningar som man råkar på ibland och undrar vad de står för. 
Så många konstiga förkortningar det finns - man undrar ju förstås vad alla dessa märkliga kombinationer av bokstäver står för. Här kommer äntligen en lista som hjälper dig att göra allting lite mer begripligt. Speciellt användbart för dig som chattar.





När du chattar !

AKA Also Known As - Också känd som... Går även under namnet...
BBI5 Be Back In 5 - Tillbaka om fem minuter.
BBL Be Back Later - Kommer tillbaka (mycket) senare.
BBS Be Back Soon - Strax tillbaka.
BRB Be Right Back - Strax tillbaka.
BTW By The Way - För övrigt...
BYE Hej då.
CUL8R See You Later - Vi ses...
CYA Seeya - Vi synes. Även C'YA eller CU (see you).
FYI For Your Information - Upplysning.
G Big Grin - Stort leende.
g Small grin - Litet leende.
IMHO In My Humble Opinion - Här vill man understryka extra noga att det man säger är ens egna åsikt.
IRL In Real Life - I verkliga livet, dvs inte på nätet.
L Laughter - Skratt.
L8R Later! - Vi ses senare.
LMAO Laughing My Ass Off - Det var väldigt kul.
LOL Laughing Out Loud - Jag skrattar högt.
LOTFL Laying On The Floor Laughing - Väldigt, väldigt kul. (Ofta också utan T, dvs LOFL).
M/F Male/Female? - Kvinna eller man?
NOT! Nej, liksom inte. Står ofta sist i meningar och vänder då på betydelsen. Den svenska varianten är inte…not…;-)
ROTFL Roll On The Floor Laughing - Kul så in i vassen. (Ofta också utan T, dvs ROFL).
ROTFLMAO Rolling On The Floor, Laughing My Ass Off - Ännu roligare än ovan (även här utan T ibland).
RTFM Read The F***ing Manual - Läs manualen!!!!!
SNAIL MAIL Vanligt pappersbrev.
U2 You Too - Du/dig också. (Även en irländsk popgrupp).
Här kommer ytterligare ett gäng (inte alla men många…;-). Håll tillgodo.

 
2BON2B To Be Or Not To Be - Att vara eller inte vara. Shakespeares gamla slagdänga.
2CTB4G To Cool To Be Forgotten - Ett sista desperat rop på hjälp när vännerna skingras...
2C To Cool - Det är lugnt.
2M To Much - "Det är bara för mycket" (Du såg väl glasstjejan i Rapport till himlen"??).
2QT2BSTR8 To Cute To Be Straight - Jag behöver inte....jag är söt nog ändå.
2U To You - Till dig.
5X5 Uppfattat, klappat och klart.
??? Frågor.
? Fråga.


A

AAMOF As A Matter Of Fact - Så här är det bara...
AARO As A Result Of - Som ett resultat av...
AB Absolute Best - Allra bäst.
ADN Any Day Now - När som helst.
AE Alter Ego - Mitt andra jag.
AFAIK As Far As I Know - Så vitt jag vet.
AFK Away From Keyboard - Nu tar jag paus ett tag...
AML Amiga Lover - En krake som älskar sin Amiga.
AMOM Adoptive Mom - Plastmamma.
AOL On Line America - En amerikansk internetleverantör.
AR Anal Retentive - Mycket självupptagen och tråkig person.
ASAP As Soon As Possible - Så snart som möjligt.
ATDF Absolutely To Die For - Värt att dö för...
ATTIC Stick, dra. Det här är privat.
AWU All Washed Up - Med rent mjöl i påsen.

B

B4 Before - Förut eller innan.
BAK Back At Keyboard - Slut på pausen (eller "Chefen gick just...").
Barbie Doll Annat namn för Bimbo.
Bashing När man förolämpar avsändaren för att avsändarens skull och inte för meddelandets innehåll.
BBQ Barbeque - Grillfest...
BD Brain Dead - Ganska impopulär.
BFD Big F--king Deal - Det spelar liksom ingen roll.
BFG Big F--king Grin - Hehehe, jättekul...
BG Bad Girl eller Big Grin - Stor flicka eller stort leende.
BL Belly Laugh - Skratt.
BMOM Birth Mom - Biologisk moder.
BMUS Beam Me Up Scotty - Stråla upp mig, Scotty, från kultserien Star Trek.
BO Back Off - Försvinn.
BOB Back Off Bozo - Stick din pajas...
BOHICA Bend Over, Here It Comes Again - En förvarning...
BTB Born To Bitch - Född elak.
BSO Beautiful Significant Other - Den andra hälften i ett lyckligt förhållande.
BTL Between The Lines - Mellan raderna.
BTSOOM Beat The Shit Out Of Me - Är man kaxig så är man...
Bunny Boiler Vacker, men farlig kvinna.
BUSY Been Up Since Yesterday - Jag har varit vaken ganska länge. En ursäkt för diverse misstag, typ felstavningar.
BWB! Big Wicked Grin - Jo, det var roligt...

C

CDIH Cold Day In Hell - Hela dagen har varit rutten.
CGYT Cat Got Your Tongue - Nu snackar du skit (tror vi).
CI Cool It - Lugna ner dig!
CO Chill Out - Ta det lugnt.
CRS Can't Remember a Shit - Nä, jag kommer inte ihåg.
CSNN Correct Spelling Not Needed - Man behöver inte stava rätt för att bli förstådd.
CWYL Chat With You Later - Pratar med dig senare.
CYT Cool Your Tool - Ballt.

D

DDF Drug and Disease Free - Ett ganska bra kap.
DG Devious Grin - Slingrande smil.
DGA Don't Go Away - Stanna kvar!!!
DITYID Did I Tell You I'm Distressed? - Jag är lite bedrövad/pressad.
DL Downloading - Laddar hem.
DLT Disregard Last Transmission - Glöm det där jag sa nyss...
DOM Dirty Old Man - Snuskgubbe.
DMI Don't Mention It - Det var så lite så...
DP Domestic Partner - Den av de två som bestämmer...
DS Deep S**t - Problem i sikte...
DT Do Tell - Berätta (med samma intensitet som hos ett litet barn).
DU Don't understand - Nja, jag förstår inte riktigt.
DWC Divorced With Children - Skild, men har barn. Tydligare än så kan det inte bli.

E

EAK Eating At Keyboard - Ursäkt för okoncentration.
EEVBG Extremely Enormous Very Big Grin - Jag LER ju...
EG Evil Grin - Småelakt leende.
EGWWT Evil Grin With Wicked Thoughts - Småelakt leende med baktankar.
EIYD Eternally In Your Debt - Jag står i evig skuld till dig...
EOT End Of Text - Slut på meddelandet.
ET Evil Twin - Det är inte jag utan min elaka tvilling.

F

FBTW From Bad To Worse - Ur askan i elden.
FFO Far Freaking Out - Gå för långt.
FITB Fill In The Blank - Svara på frågorna genom att fylla i de tomma fälten. En fråga man ställer när man vill veta mer om en person.
FLAB F**king Like A Bunny - Snusk på hög nivå som går ganska vilt till…;-)
FLT Flight - Flygning.
FNG Freaking New Guy - En ny tönt.
FO Far Out - Ganska ballt.
FOA First Of All - Jag var först...
FOCL Falling Off Chair Laughing - När något är skojigt, eller du är ironisk.
FOF Friend Or Foe - Vän eller fiende?
Formdie En karl med 4 eller fler barn.
Fommie En kvinna med 4 eller fler barn.
FR Forgotten Realms - En rollspelsterm, men även någon som är totalt vilse i pannkakan.
FBOMH From the Bottom Of My Heart - Från djupet av mitt hjärta...
FTW F**k The World - Hurra, livet leker...inte.
FU Fouled Up - Blåst.
FUBAR Fouled Up Beyond All Recognition - Rejält bortlurad.
FWFN Farewell For Now - Dags att kila vidare...
FWIW For What It's Worth - För vad det är värt.

G

<gg> Many grins - Massor av flin.
g- Grin and wink - Jag ler och blinkar. (Flirt)
-g Wink and grin - Jag blinkar och ler. (Flirt)
g8s Gates
GA Go Ahead - Fortsätt.
GAGG Get A Grip Girl/Guy - Ta dig samman.
GAL Get A Life - Sluta fjanta dig.
GAMMD Go Ahead (Punk), Make My Day - Clintans kommentar.
GAOY Got Any On You - Har du (pengar, programvara eller vad det nu är…)?
GB Gender Bending - Någon som ibland låtsas vara en kvinna, ibland en man.
GDH Grinning Ducking and Hiding - Nu har jag sagt något dumt, fast roligt, så jag flyr fältet ett tag...
GDRVVF Grin, Duck and Run Very Very Fast - Som ovan, fast ännu roligare...
GF Get Frosty - Håll dig lugn...
GFETE Grinning From Ear To Ear - Jätteleende.
GGT God's Gift To - Guds gåva till...
ghostware Program som är annonserade men inte släppta.
GI Get It - Ta det, hämta det osv.
GIGO Garbage In, Garbage Out - Skräp in, skräp ut.
GIWIST Gee I Wish I'd Said That - Åh, önskar att jag hade sagt det.
GLH Great Looking Hunk - Snubbe med muskler som ser bra ut…
GLITCH Fel på systemet.
GM Game Master - Lekledare...
GMAB Give Me A Break - Sällan hostar hackspetten…
GME Groucho Mark Eyebrows - När något får dig att lyfta på ögonbryna.
GMTA Great Minds Think Alike - En komplimang från en bundsförvant.
GOL Groaning Out Loud - Stort stön.
GOWI Get On With It - Se till att få det gjort...
GPWI Got A Problem With It - Ett kaxigt: Stör det dig??
GR Get Real - Skärp dig.
Greenie Nybörjare.
GTLO Get The Lead Out - Ta ut blyet. (Jag är skjuten men tuff.)
GTRM Got To Read Mail - Strax tillbaka, måste bara kolla posten.
GTW Go To Work - Börja jobba.
GUY En praktiskt term eftersom det kan vara både en flicka eller en pojke.
GW Get Wise - Väx upp!
GWP Get With the Program - Låt programmet leda dig.
GWTF Go With The Flow - Gör som alla andra...
GWTW Gone With The Wind - Hej då, jag gick just...

H

H Hug - Kram.....(oh, så gosigt).
H2L4 Hero To Lust For - Kalaskille som alla vill ha.
HA Have Attitude - Har en åsikt.
HACO Have A Cold One - Ha en kall öl/dag osv...
HAGO Have A Good One - Ha en bra dag/kväll/träff osv...
HAND Have A Nice Day - Ha en bra dag.
HAY How are you - Hur är det med dig?
HDYDI How Do You Do It - Hur gör du det där?
HH Big Hug - Stor kram.
HHC Huh, Huh, Cool - Coooooolt. (Beavis & Butthead).
HHJJ Happy happy, joy hoy - Ha det så bra eller jag har det bra.
HHOK Ha Ha Only Kidding - Ha Ha skojade bara.
HIIYA Hang it in your Ass - Stoppa upp det nånstans.
HIT Hang In There - Ge inte upp, kämpa på.
HL Hysterical Laughter - Resultatet av en lyckad kommentar...
Hmmmmmm Jag tänker eller undrar.
HOYEW Hanging On To Every Word - Jag gör precis som du säger.
HS Heavy Sigh - Tung suck.
HT Hot Tub - Varmt bad.
HTH Hit The Hay - Gå och lägg dig eller Hope This Helps - Hoppas detta hjälper.
HTHBE Hope This Has Been Enlightening - Jag hoppas detta har varit trevligt.
HTM Humming To Myself - Nynnar för mig själv.

I

I WAS ON DRUGS En ursäkt för ett eller flera misstag.
IAJ It's A Joke - Jag bara skämtar...
IAHAHAWTIAL I'm Mad As Hell And Won't Take It Any Longer - Nä, nu j****r är jag arg och tänker inte tåla en droppe till...
IB I Believe - Jag tror...
IBAPITEWASS It Beats A Poke In The Eye With A Sharp Stick - Det här var roligare än att sticka ut ögat med en gaffel.
IBFBIGR It's Been Fun, But I Gotta Run - Tack för idag, men jag måste dra.
IBISIDN I Believe It, Sure I Do! NOT - Tror inte ett ord. När en mening avslutas med ...Not betyder det att värdet på meningen ska bytas. Positivt blir till negativt och vice versa.
IC In Context - I sitt/ett sammanhang.
ICBIATWT I Cant Believe I Ate The Whole Thing - Nää, jag svalde det med hull och hår...
IFW I Was Framed - Jag blev lurad att göra si och så.
IJ Inside Joke - Internt skämt.
IKIS I'll Keep It Simple - För att göra det enkelt.
IKWYAAIKWYD I Know What You Are And I Know What You Did - Oops, nu är det någon som inte är så glad på dig.
IKYK I Know You Know - Jag vet att du vet.
IKYKIK I Know You Know I Know - Jag vet att du vet att jag vet.....
ILIL I'll Look In Later - Kommer tillbaka senare.
IMA I Might Add - Jag vill tillägga...
ILU I Love You - Jag älskar dig.
IMNSHO In My Not So Humble Opinion - Man vill understryka att det man säger gäller, dvs den andra har fel…
IMO In My Opinion - Man vill understryka att det man säger är ens egna åsikt.
IOW In Other Words - Med andra ord.
IRBD I'd Rather Be Dancing - Jag dansar hellre...
ISHKT I Should Have Known That - Det borde jag ha känt till...
ISHTKABIS I'm So Happy The Kids Are Back In School - Äntligen lite tid för mig själv...
ISO In Search Of (intelligent life) - En som vill ha kontakt...
IT Intentional Typo - Medveten felstavning.
ITD It's The Drugs - Skyller på droger.
ITMFS In The Mood For Something - Jag är på humör för att göra något...
ITRW In The Real World - I verkligheten.
IWT I Would Too - Jag skulle också vilja...
IWY I'm Watching You - Hehe, jag håller koll på vad du gör...
IYF In Your Face - Tycker du ja...

J

JAFO Just Another Freaking Observer - Jag bara kollar...
JAU Just Ask Us - Fråga på, du...
JC Just Curious - Jag är bara nyfiken.
JIC Just In Case - För säkerhets skull.
Jessica Rabbit En bimbo. (Du har väl sett Roger Rabbit?)
JK Just Kidding - Jag bara skojar...
JMHO Just My Humble Opinion - Bara min personliga åsikt.
JUMA Jump Up My Ass - En förolämpning.
JUMAS Jumped Up My Ass Sideways - En ännu värre förolämpning.
JUNK Skräp...

K

KAB Keyboard Art - Konst vid tangentbordet...
KBAist Keyboard Artist - Tangentbordskonstär...
KBOKB Knuckles Bleeding On Keyboard - Jag skriver så fingrarna blöder eller Jag ska slå sönder detta sattyg...
KEN DOLL Ser bra ut, men är totalt borta i huvudet (om män).
KFC Kentucky Fried Chick - En puma, bimbo eller ett flos…;-)
KIA Know It All - Jag vet...
KIN Know It, NOT - Det visste jag inte.
KISS Keep It Simple, Stupid - Prata så att man förstår.
KIT Keep In Touch - Hör av dig.
KMA Kiss My Ass - Kyss mig därbak.
KMATHIRIO Kiss Me And The Horse I Rode In On - Tacka mig för det...
KT Knew That - Det visste jag väl...
KUTGW Keep Up The Good Work - Bra jobbat, fortsätt med det.
KWIM Know What I Mean - Du fattar väl?
KYCT Knew You'd Catch That - Jag visste väl att du skulle förstå det där...
KYMS Keep Your Mouth Shut - Håll tyst.
KYW Knew You Would - Jag visste att du skulle göra det.

L

L8RG8R Later Gator - Vi ses senare.
LAL Lewd And Lascivious - Liderlig och vällustig.
LALG Lewd And Lascivious Grin - Ett liderligt och vällustigt flin.
LCR Lewd, Crude and Rude - Liderlig, rå och ohövlig...
LEL Leave Em' Laughing - Skrattar bäst som skrattar sist.
LGN Let's Get Naked - Vi klär av oss.
LI^ Laugh It Up - Muntra upp.
LL Love and Lust - Sex och snusk.
LMA Leave Me Alone - Låt mig vara (Mowgli).
LMK Let Me Know - Berätta om du får reda på något.
LMOOI Leave Me Out Of It - Lämna mig utanför.
LMT Love Me Tender - Kom, älska mig...
LMTMOD Leave Me To My Own Devices -Låt mig vara i fred, jag klarar mig själv.
LOLO Laughing Out Loud Outrageously - Jag skrattar högt (på din bekostnad).
LSHTRDMF Laughing So Hard Tears Running Down My Face - Jag skrattar så att jag gråter.
LTC Long Time Companion - En man har känt länge eller vill ha ett längre förhållande med.
LTIP Laughing Till I Puke - Jag skrattar så jag spyr.
LTIS Laughing Till I'm Sick - Jag skrattar så jag mår illa.
LTTP Late To The Party - Du missade just nåt.
LU&GMAB'1 Lighten Up And Give Me A Break - Hey, lyssna här...
LU Lighten Up! - Inga mer dystra miner här.
LURKER En "lyssnare", dvs en som bara lyssnar och inte själv säger något.
Mad Dog En drink eller en pucko person.
MBSAP Maybe Soon As Possible - Så fort som möjligt.
MC Motorcycle - Motorcykel.
MCP Male Chauvinist Pig - En rar och trevlig gosse, speciellt mot kvinnor...Inte.
MD Mystery Date eller Blind Date - Blindträff.
MH Motor Home - Har bilen som sitt hem, dvs en bil/van/buss med säng, kök osv.
MIA Missing In Action - Saknad i strid.
MK Mortal Kombat - Strid på liv och död.
MLC Mid-Life Crisis - Medelålderskris.
MOPD Multiple Obnoxious Personality Disorder - Lite knepig sådär…
MOTD Message of the day - Dagens meddelande.
MOTU Master Of The Universe - Jag är BÄST.
MP Mystery Person - Mystisk person.
MPD Multiple Personality Disorder - Bara knepig…
MSG Message - Meddelande.
MSH Macintosh Spoken Here - Macintosh-användare.
MSY Mystery - Ett mysterium.
MUNG Mash Until No Good - Krossa det...
MWC Married With Children - Gift och har barn.
MWOC Married Without Children - Gift utan barn. (Än finns chansen).
MYOB Mind Your Own Business - Sköt dig själv.
MYOBFB Mind Your Own F--king Business - Samma som ovan, fast lite mer aggressivt.

N

NA Not Available - Icke tillgängligt.
NAJ Need A Job - Jag behöver ett jobb.
NAP Not A Problem - Nemas Problemas.
NASTY GRAHAM Dåliga nyheter eller e-post-förolämpning.
NC No Class eller No children - Ingen lektion just nu (student) eller inga barn (vill bli uppraggad).
NDA Non-disclosure agreement - Avtal eller överenskommelse mellan två eller flera personer där innehållet är hemligt och inte får föras vidare. Ungefär…
NEWBIE Nybörjare, gröngöling.
NG Not Grinning eller No Good - Jag ler inte eller inget vidare, tack.
NHI No Human Intelligence - Du är dum.
NI Next Item - Bra fråga. Nästa, tack!
NIFOC Nude In Front Of Computer - Snuskgubbe.
NIMBY Not In My Back Yard - Inte på min bakgård...
NIRG Grin baklänges
NM$ Need More Money - Jag behöver pengar...
NMPR No More Public Replies - Slut på diskussionen...
NN NickName - Smeknamn.
NPI No Pun Intended - Jag skojar inte.
NRN No Religion Needed - Inget religiöst dravel nu...
NS Non-Smoker - Icke-rökare.
NUKE Delete - Bort, bort, bort (du har väl spelat Duke Nukem…;-).
NWJ No Way, Jose - Inte en sportslig chans i hela världen.

O

O&A Over And Out - Klart slut.
O&O Over And Out - Klart slut.
OBTW Oh, By The Way - Öh, förresten...
OCD Obsessive Compulsive Disorder - En person med psykiska problem, har svårt att kontrollera sig själv i olika sammanhang.
OIC Oh I See - Aha, jag fattar...
OK Allt klart.
OKI Samma som ovan, fast lite sötare
ON DRUGS En ursäkt för att ha gjort ett misstag.
OOC Out Of Context - Passar inte i sammanhanget.
OPD Obnoxious Personality Disorder - Motbjudande person.
OTF On The Floor - På golvet.
OTD Off To Dance - Sticker för att ha kul…
OTOH On The Other Hand - Men å andra sidan...
OTP On The Phone - Sitter i telefon, eller vi tar det per telefon.
OTR On The Rampage - Ute och härjar…
OTT Over The Top - Nu är gränsen nådd.
OW One Way - Envägs...

P

PDQ Pretty Darn Quick - Nu med detsamma...
PEG PussyCat Eating Grin - Typ, jag ler...
PI Politically In-correct eller Private Investigator - Politiskt fel eller privatdetektiv.
PIAM Pleasure Is All Mine - Nöjet är helt på min sida.
PIMP Peeing In My Pants - Kissa på sig.
PITA Pain In The Ass - Gå å dra....
PLU People Like Us - Vanligt folk...
PM Previous Mail - Föregående inlaga.
PMFJI Pardon Me For Jumping In - Ursäkta att jag avbryter...
PMS Pretty Much So - Ja, ungefär....
POA Piece Of Art - Det är konst...
POB Pat On Back - Klappa på ryggen.
POJ Piece Of Junk - Struntprat.
POMM Piece of my mind - En del av mig, några av mina tankar.
POS Piece Of Shit - Skitsnack.
POV Point Of View - Min syn på saken.
PRI-R Private Reply - Privat svar.
PT Personal Thanks - Man tackar och bugar.
PTMM Please Tell Me More - Jag är definitivt intresserad...
PU Skitsnack eller det stinker.
PUB-R Public Reply - Offentligt svar.
PW Password - Lösenord.

Q

Q&A Question & Answer - Frågor och svar.
QEMDW Quite Elementary My Dear Watson - Elementärt min käre Watson. Sherlock Holmes standarduttryck.

R

R Are - Är, används t ex i R U (Are You).
R&R Rest & Recuperation/ Rock & Roll - Vila och återhämtning eller Rock & Roll. Vad har du gjort på sista tiden? R&R…
RIP Rest in Peace - Vila i frid.
RA Are A - Är en...
RBF Real Big Fan - Jag gillar dig verkligen...
RL Real Life - Verkliga livet.
ROE Running On Empty - Trampar luft, inget händer.
ROTFLASTC Roll On The Floor And Scaring The Cat - Lagom sisådär askul.
ROTFLOL Rolling On The Floor, Laughing Out Loud - Jag skrattar...
ROTFLWTIMY Rolling On The Floor, With Tears In My Eyes - Jag skrattar så jag gråter.
ROTFTIP Rolling On The Floor, Till I Puke - Askul.
RPG Role Playing Game - Rollspel.
RS Returning Student - Återfall av student.
RSA Are Sending A - Jag skickar....
RSITW Run Screaming Into The Woods - Jag flyr fältet...
RSN Real Soon Now - När något efterlängtat strax dyker upp.
RT Round Trip - Tur och retur.
RTB Read The Book - Läs boken!
RTM Read The Manual - Läs manualen!!
RTS Return To Sender - Åter till avsändaren.

S

S&FG Sly And Frosty Grin - Kallt och frostigt leende…
SA Same As - Detsamma.
SAHH Stay At Home Hubby - Hemmaman (istället för hemmafru). Se nedan.
SAHM Stay At Home Mom - Hemmafru. Mamma som är hemma med barnen. Se ovan.
SB Should Be - Skall ske.
SBI So Be It - Ja, så är det...
SBU Silicon Based Unit - Urhmmm, är inte det här en seriös bok???
SC Sweet Cheeks - En söt en.
SCO Sex Change Operation - Könsbyte.
SCUD MISSILE Slag under bältet.
SEG Shit-Eating Grin - hehehe
SG Sheepish grin - Fåraktigt leende.
SGDTBJ Small Grin Due To Bad Joke - Skämtet var dåligt, men jag gillade det ändå...
SIBU Should I believe you - Ska jag tro på dig?
SITC Sitting In Corner - Jag känner mig utanför...
SLG Silly Little Grin - Fånigt flin.
SMH Shaking My Head - Jag tvivlar.
SNL Saturday Night Live - ett humoristiskt teveprogram.
SNUGGLE PUPPY En kelsjuk person.
SO Significant Other - Den andra halvan i ett förhållande.
SOL Shit Out of Luck - Slut på turen.
SOS Same Old Shit - Hjälp eller samma gamla skit.
SOSO Same Old Same Old - Samma gamla vanliga.
SPROUT Böna, brallis eller vad du kallar dem.
SSDD Same Shit, Different Day - Samma gamla vanliga.
SSS Sweet, Sincere Smile - Ärligt leende.
STBX Soon To Be X - Snart föredetta.
ST Star Trek - Kultförklarat teveprogram.
SUEOB Stupid Under-Educated Son Of a Bitch - En inte så vidare populär person...
SWC Single With Children - Ensamstående med barn. Kan vara bra att känna till om man raggar på nätet.
SYG Spill Your Guts - Nu tycker jag inte om dig längre...
SYINFP See You In The Funny Papers - Haha, skitkul...Inte....
SYL See You Later - Vi syns väl framöver...
SYSOP Systemoperatör

T

TAB Thanks a bunch - Tack så mycket.
TABSAD Took a big sigh and died - Suckade djupt och dog, dvs inte helt belåten…
TAI Talk About It - Berätta mer...
TANJ There Ain't No Justice - Det finns ingen rättvisa i världen...
TANSTAAFL There Ain't No Such Thing As A Free Lunch - Finns inget som går upp mot en fri lunch nä…
TAYL Type At You Later - Jag återkommer till dig/Snart din tur.
TBA To Be Announced - Kommer att meddela/tala om det senare…
TBC To Be Continued - Fortsättning följer. Exempelvis om man måste skriva ett långt stycke och inte vill låta de andra tro att man har somnat kan man dela upp stycket i flera sändningar. Det kan man även skriva så här: -->
TBFW Too Baaaaaaaaaaaaaad For Words - Sådana ord får jag inte ta i min mun för mamma...
TBH To Be Honest - Jag är ärlig, jag menar verkligen detta...
TBR To Be Read - Läs detta.
TDMMDI The Devil Made Me Do It - En av många ursäkter.
THELMA & LOUISE Feminina kompisar, rejält tuffa tjejor...
TI This is - Detta är...
TIC Tongue In Cheek - Troligen
TILII Tell It Like It Is - Berätta nu som det är...
TLC Tender Loving Care - Smetigare variant av Jag älskar dig.
TLWOSPD Take A Long Walk Off A Short Pier And Drown - Till någon man är måttligt förtjust i.
TM Trust Me - Tro på mig...
TMBTUB This Message Brought To You By - Typisk amerikansk slogan som används av olika företag när de gör reklam.
TNT Till Next Time - Tills nästa gång vi ses.
TNTL Trying Not To Laugh - Försöker hålla mig för skratt...
TOP Talking On Phone - I telefon...
TOTL,TPO Turning Out The Lights, The Party is Over - Tack för idag, slut för idag...
TPTB The Powers That Be - Krafterna som är, tro hopp.
TS Transsexual - Transsexuell.
TSR Terminate Stay Resident - Dataterm för ett program som alltid är igång samt en person som i princip alltid är inloggad.
TT Time Traveler - Tidsresenär, eller en som är på flera ställen samtidigt.
TTFN Ta-Ta For Now - Hej då.
TTFW To Tasty For Words - Går inte att beskriva med ord.
TTTT To Tell The Truth - Det här är sant.
TTYL Talk To You Later - Vi hörs senare.
TYVM Thank You Very Much - Stort tack.

U

UH You Have - Du har...
UL Up Load - Ladda hem...
UN You Need - Du behöver...

V

VBG Very Big Grin - Stort flin.
VBSEG Very Big Shit-Eating Grin - En typ av leende som vi aldrig har sett på riktigt...
VBW Very Big Word - Understryker något.
VEDG Very Evil Devious Grin - Ett mycket elakt flin.
VSL Very Slow Learner - En som fattar lite trögt...
VWG Very Wide Grin - Jätteflin.

W

W/ With - Med...
WA We Are - Vi är...
WAE We Are Everywhere - Vi finns överallt...
WAHIMH With A Song In My Heart - Jag är lycklig/kär...
WB Welcome Back - Välkommen tillbaka.
WBSAP Write Back Soon As Possible - Svara så fort du bara kan...
WBP Write Back Please - Svara....
WBS Write Back Soon - Skynda dig, svara snabbt. Jag saknar dig redan...
WCTY We Can Tell You - Så här är det förstås...
WGAS Who Gives A Shit - Vem bryr sig??
WIA Wounded In Action - Sårad i strid...
WN$ We're Not paying - Räkna inte med oss, om det kostar något...
WO Without eller Way Out - Utan eller helt fel.
WRT With Regards To - Hälsa till...
WSG Worried Sick Grin - Jag ler fast jag är ledsen...
WT Wild turkey - Inte att leka med…
WTG Way To Go - Det är långt kvar...
WTL Willing To Learn - Berätta mer...
WOD Whats Up Doc - En hälsningsfras.
WWW What Went Wrong - Vad gick fel???
WYSIWYG What You See Is What You Get - En ordbehandlingsterm men också ett bra svar till en efterhängsen slusk som vill ha e-postadressen, mm.

X

XMS Utökat minne - datorterm men också en ironisk kommentar om någons komihåg.

Y

Y Why - Varför?
YABA Yet Another Bloody Acronym - Ännu en j***a förkortning…;-)
YDHAC You Don't Have A Clue - Det här vet du inget om...
YFC You're fucking crazy - Du är helt bombad.
YGLT You're Gonna Love This - Du kommer att älska det här...
YGTGI You Get The General Idea - Ironiskt när någon kommer på något, ca tio minuter efter alla andra.
YGTST You Got To See This - Du måste bara se det här...
YHTBT You Had To Be There - Du skulle ha varit där...
YI Your Idea - Uppmuntran eller beskyllan.
YMIMB You Made It My Business - Kaxigt svar när någon ber dig att lämna ur diskussionen.
YSC You So Crazy - Till en tokrolig person.
YSWYS Yeah Sure, Whatever You Say - När man är trött på någon och inte orkar engagera sig...

Några vanliga exempel…

Många gånger skrivs förkortningar och hela meningar inom asterisker eller tag-märken (större än och mindre än - < >). Det kan exempelvis se ut så här: *lol* eller *rofl* eller <g>. Betydelsen är ibland beroende på sammanhanget, men vanligtvis beskriver man vad man själv gör. En mycket praktiskt metod, motparterna kan ju inte se dig så kroppsspråket hjälper inte. Nedan följer några av de vanligaste anmärkningarna, hämtade från diverse chattar i området...
 
*smile* Ler, skämtar eller är ironisk. Onekligen en av de mest förekommande och mest förstådda anmärkningarna.
*flin* Ansträngt leende eller hånflin. Används när man har sagt något elakt/spydigt/ironiskt men vill påpeka att det ändå bara är skoj (eller kanske inte…*flin*).
*grin* Engelsk variant av ovanstående.
*evil grin* Ungefär som ovan, fast värre...
*g* Förkortning för *grin*.
*kram* Glöm ordet välkommen...Här är det en välkomstkram som gäller.
*hug* Engelsk variant av ovanstående.
*puss* ...eller en välkomstpuss om man är riktigt bundis med någon.
*kiss* Engelsk variant av ovanstående.
*bye* Hej då.
*poff* Jag försvann.
*klick* Dito.
*fnitter* Fnittrar.
*giggle* Engelsk variant av ovanstående.
*flirt* Flirtar.
*sjunger* Antingen bara det eller så citerar man en text som då "sjungs". Det kan se ut så här: *…ever since I was a young boy, I've played the silver ball…*
*sings* Engelsk variant av ovanstående.
*sips coffee* Dricker kaffe, men det kan även stå *sips beer* och allt vad du kan tänka dig...
*blush* Jag rodnar. En typisk tjejkommentar efter att man har råkat uppmuntra dem eller sagt någonting dumt…
*skrattar* Jag skrattar. Det eller *lol*, *rofl* och vad du mera kan hitta på används när du säger eller någon annan har sagt något roligt.
*laughs* Engelsk variant av ovanstående.
*blink* En liten flirt.
*wink* Engelsk variant av ovanstående.

bl a = bland annat
ca = cirka
dvs = det vill säga
etc = et cetera
f d = föra detta
f n = för närvarande
fr o m = från och med
kl = klockan
m fl = med flera
m m = med mera
nr = nummer
osv = och så vidare
p g a = på grund av
s k = så kallad
t ex = till exampel
t o m = till och med

bd.                band
diss.             avhandling - av latinets dissertare
ed., eds.       utgivare  - av engelskans editor
et. al.            m.fl. - av latinets et alia
f., ff.              följande sida, följande sidor
h.                  häfte
nr.                 nummer
nytr.              nytryck
omarb.          omarbetad
p., pp.           sida, sidor - av latinets pagina
red.               redaktör
rev.               reviderad
s., ss., sid.    sida, sidor
tr.                  tryckning, tryckt
u.o.               utan ort, d.v.s. utan angiven tryckort
uppl.             upplaga
u.å.               utan år, d.v.s. utan angivet tryckår
utg.               utgivare, utgåva
vol.               volym
årg.               årgång
övers.           översättare

Allt som oftast används ganska nya förkortningar i olika slags samtalsämnen på nätet. Det är dock ganska svårt att lära sig alla utantill så här är en toppen mall på de mest förekommande förkortningarna. Både svenska och engelska förkortningar ser du här nedan.


Förkortning
Betydelse
aamof
as a matter of fact
aaro
as a result of
ab
absolute best
adn
any day now
ae
alter ego
afaik
as far as I know
afk
away from keyboard
aka
also known as
aml
amiga lover
amom
adoptive mom
ar
anal retentive
asap
as soon as possible
asg
asgarvar
atdf
absolutely to die for
attic
dra, pys, stick
awu
all washed up
b4
before
bac
by any chance
bak
back at keyboard
bbfn
bye bye for now
bbi5
be back in 5
bbl
be back later
bbq
barbeque
bbs
be back soon
bcnu
be seeing you
bd
brain dead
bfd
big f***ing deal
bfg
big f***ing grin
bg
bad girl eller big grin
bl
belly laugh
bmom
birth mom
bmus
beam me up Scotty
bo
back off
bob
back off Bozo
bohica
bend over here it comes again
bot
En robot, håller ordning i en kanal
brb
be right back
bso
beautiful significant other
bta
but then again
btb
born to bitch
btl
between the lines
btsoom
beat the shit out of me
btw
by the way
busy
been up since yesterday
bwb!
big wicked grin
cdih
cold day in hell
cgyt
cat got your tongue
ci
cool it
co
chill out
crs
can´t remember a shit
csnn
correct spelling not needed
cu
see you
cul
see you later
cul8r
see you later
cwyl
chat with you later
cyt
cool your tool
cya
cover your ass


TULLVERKET !
AEO     Authorised Economic Operator (godkänd ekonomisk aktör)
AES     Automated export system
AEX     Ansökan Exportbidrag, Tullverkets och Jordbruksverkets gemensamma datasystem för handläggning av ansökningar om exportbidrag
AIS     Automated Import System
AIS SS     Automated Import System Security System (AIS etapp 1)
AISWG     Automated Import System Working Group, arbetsgrupp för AIS
CC, Centralised Clearance     Centralised Clearance (centraliserad klarering) innebär att ett företag kan hantera tulldeklarationer etcetera på ett ställe (i en medlemsstat)
CIS     Customs Information System
COE     Customs Office of Entry
COI     Customs Office of Import
COL     Customs Office List, förteckning över tullkontor
CPG     Customs Policy Group
EAD     Export Accompanying Document, exportföljedokument
ECG     Electronic Customs Group
ECIP     ECIP, Community Customs Information Portal, den framtida EU-gemensamma informationsportalen
ECS     Export Control System (exportkontrollsystemet)
EMCS     Excise Movement Control System (punktskattekontrollsystemet)
EORI     EU-gemensamma företagsdatabasen för tullhantering
EG3     Expertgrupp som arbetar med standardisering av elektroniska meddelanden (Europa)
Gateway Sweden     Mobil lösning för förenklad gränspassage
GMS     Guarantee Management System - Garanti(data)system inom NCTS
GS1     Organisation för internationell standardisering (streckkoder)
ICS     Import Control System (importkontrollsystemet, det så kallade säkerhetssystemet, som bland annat ska kunna hantera föranmälan.)
IDABC     Arbetsgrupp inom EU-kommissionen för att harmonisera tjänster
JCCC     Den gemensamma tullsamarbetskommittén för EU-USA
MASP     Multi Annual Strategic Plan, (Kommissionens tidplan för arbetet med e-Customs)
MCC     Modernized Customs Code, Tullkodex
MCCIP     Modernized Customs Code Implementing Provisions, Tillämpningskodex
MRN     Movement Reference Number
MS     Medlemsstater i EU
NCTS     New Computerised Transit System; det EU-gemensamma elektroniska systemet för transitering
NU     Ny uppgiftslämning
RET-EXP     Utförselbekräftelse
SASP     Single European Authorisation for Simplified Procedures, enhetstillstånd för förenklade procedurer (lokalt klareringsförfarande). Kallades tidigare SEA, Single European Authorisation.
SEAP     Single European Access Point, en EU-gemensam elektronisk brevlåda för tulldeklarationer
TDR     Tulldataregelverk
TUG     Tullunionsgruppen
TQS     Taric Quota Surveillance
UCR     Unique Consignment reference (nummer för sändning)
URN     Unique Reference number (id-nummer för sändning)
WCO datamodell     Gemensam datamodell som eftersträvas, beslut vid Kyoto-möte G8-länderna
ZEM     Elektroniskt exportmedgivande (i ECS)

Bilbranschen har också många svåra ord och akronymer eller förkortningar. Nedan hittar ser några av de vanligaste.

* ABL, Aktivt Bi-Xenonljus (Volvo).
* ABS, Låsningsfritt bromssystem, (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system).
* AC, luftkonditionering (air conditioning).
* ACC, Automatisk klimatanläggning.
* ADB, Automatisk differentialbroms (BMW).
* ASC, Antispinnkontroll (BMW).
* ASR, Antispinnreglering (VW och Audi).
* BA, Bromsassistans (Toyota).
* BBC, Dynamisk bromskontroll (BMW).
* CDI, Common rail Direct Injection, insprutning för diesel motorer (Mercedes).
* DRC, Dynamic Ride Control (Audi).
* DSC, Dynamisk stabilitetskontroll (BMW).
* DSG, Direct Shift Gearbox (Audi).
* DSP, Dynamiskt växlingsprogram (Audi).
* DSTC, Elektroniskt Antisladdsystem (Volvo).
* DTC, Dynamsik väggreppskontroll (BMW).
* E85, fordonsbränsle som består av en blandning av 85% etanol och 15%. På vintern är det högre andel bensin i E85 för att möjliggöra kallstart.
* EDB, Elektronisk bromsfördelning (Toyota).
* EDC, Elektronisk stötdämparkontroll (BMW).
* EDS, Elektronisk differentialspärr (VW).
* ESP, Elektroniskt stabilitetssystem.
* FSI, direktinsprutning av bränslet i cylindrarna (VW och Audi).
* MPV, Multi Purpose Vehicle, minibuss som ofta har fler än fem sittplatser, är ofta högre än en sedan- eller kombibil.
* PDC, Park Distance Control, varnar när bilen kommer nära angränsade bil vid fickparkering.
* RDS, Radio Data System (RDS) innebär bland annat att radiosändningarna kan brytas för t.ex. viktig trafikinformation.
* SIPS, Sidokrockskydd (Volvo).
* SRS, Airbag Airbag - krockkudde inbyggd i ratten.
* SUV, Sports Utility Vehicle, kallas ofta stadsjeep.
* TCS, Antispinnsystem (Saab).
* TDI, Turbodiesel.
* TRC, Antispinnsystem (Toyota).
* WHIPS, Whiplashskydd (Volvo).
* VSC, Antisladdsystem (Toyota).
* Xenon, strålkastarlampor som är ljusare och har betydligt längre livslängd än konventionella halogenlampor.

Hår:
ADC/Aloeba = Aloeba Daily Conditioner
AIS = Awe Inspiraling Spray
CCSS = Confident Coils Styling Solution
GS = Gelebration Spray
GLS = Gentle Lather Shampoo
HCC = Hair Cleansing Cream
KCCC = Kinky Curly Curling Custard
RR = Rocking Ringlets Styling Potion
TS = Too Shea Extra Moisturizing Conditioner
WDT = Weekly Deep Treatment
Amla = naturligt vårdande och stärkande balsam från växt, för hår och hårbotten
AV = Aloe vera-gelé (se Aloe Vera nedan)
BM = Balsammetoden
CO = Conditioner Only, dvs "balsammetoden" på engelska
Cassia = även kallad ”ofärgad henna”
Henna = naturligt hårfärgningsmedel
Klick = vattenbaserat glidmedel, fuktgivande för håret
Kokosgrädde = den fasta ”propp” som ligger överst i burkar med separerad kokosmjölk (utan emulgeringsmedel)
No 'Poo = alla metoder som inte involverar schampo, inklusive balsammetoden, äggtvätt, bikarbonat och bara vatten.
Shikakai = naturligt schampo från växt
SMT = Snowymoon's Moisture Treatment Läs mer här!
ÄCV = Äppelcidervinäger, bra som hårsköljning, ansiktsvatten och mot acne

Inga kommentarer:

Vem tittar in !