måndag 9 april 2012

Roliga, udda saker folk säger och gör i sömnen

Roliga, udda saker folk säger, upplever eller gör i sömnen. - hämtade från olika håll på nätet.

Här kan man läsa om hur folk beter sig och vad de säger i sömnen när de sover. Har du egna erfarenheter och berättelser får du gärna lämna en kommentar nedan så vi alla får ta del av dina roliga och kanske lite udda upplevelser som man kan skratta åt i efterhand.


 


I går natt vaknade jag av att min fru skakade på mig och mycket oroligt sa:
"Lova att du aldrig börjar spela golf".
Under en period hade jag sömnsvårigheter och kunde aldrig somna om. Min fru väckte mig 3.30 och sa "Jag kan inte sova". Jag frågade om hon ville jag skulle fixa en kopp varm mjölk och hon sa ja. Jag gick och gjorde det. När jag kom tillbaka sov hon som en stock - men jag var vaken hela natten.

************

Två personer från tältet i lumpen.
Andersson: *sätter sig upp mitt i natten*
och skriker - Persson, vakna !
Persson: *sätter sig upp*
Andersson: Va?
Persson: Va?
(båda babblar hetsigt och snabbt)
Andersson: Ska vi upp?
Persson: Ja, nu.
Andersson: Vem bestämmer?
Persson: Va?
Varpå båda lägger sig och somnar om.
(Ingen minns något om detta dagen efter)

************

Min flickvän sover redan tungt och jag skall lägga mig bredvid henne. Klättrar över henne och skall precis lägga mig när:
Hon: Vänta, vänta, vänta! *Reser sig till sittande och börjar söka med handen mellan väggen och sängen och ser fullt klarvaken ut*
Jag: Va? Vad är de?
Hon: Borrd
Jag: Va? Vadå?
Hon: Borrd!
Jag: Vadå borrd? Bord eller vadå?
Hon: Men borrd! *Med besvärad röst*
Sedan lägger hon sig ner och somnar om.

************
”En natt tog jag av mig kläderna ...”
Nattetid gör jag de mest egendomliga sakerna. Jag håller långa diskussioner med mig själv eller pratar med osynliga vänner. En natt tog jag av mig min pyjamas och grät floder inför mina stortittande kamrater. Hysteriskt hävdade jag att en viss frisör hade stulit all mina klädesplagg och att jag inte hade någonting, absolut inget alls, att ha på mig dagen därpå. Mina vänner satt helt, knäpptysta i nån slags chocktillstånd. Så att säga.

************

Detta var när min kompis sov hos mig i 14-årsåldern. Vi hade spelat AOE II halva natten, låg på mitt rum i varsin säng och skulle sova. Jag halvsov och han sov helt. Plötsligt reser han hastigt på överkroppen, och råstirrar mig i ögonen och säger följande.
A (han) : Vi måste skydda vårt folk!
B (jag) Hah?! (förvånad och aningen rädd över hans sjuka blick)
A : Vi måste skydda vårt folk.
B : hur? (börjar förstå att han talar rappakalja?
A : Bygga vakttorn och så.
B : Varför i helv..... då? (småler)
A : Skydda din farsa och så.
B : Haha, han sover, så det är nog lugnt.
A : Okej, glöm det. (slutar stirra, lägger sig ner, vänder sig om och sover som en stock igen)
Han hade inga som helst minnen av detta dagen därpå.

************

En checklista för bättre sömn

• Sov inte på dagen för att kompensera nattens sömnbrist
Om du sover på dagen tar du av nästa natts sömnbehov. Du
riskerar då att hamna i en ond cirkel.

• Koffein ger sämre sömn
Insomning, sömndjup och sömnlängd påverkas. Det är dock
väldigt individuellt hur sent man kan dricka kaffe och annat
som innehåller koffein. Även mängden koffein totalt under
dagen har betydelse. Förutom i kaffe finns det koffein i te
(hälften så mycket) och coca cola (en fjärdedel). Eftersom
man ofta dricker större mängder av te och coca cola kan
effekten bli betydande.

• Rökning försämrar sömnen
Nikotin är, liksom koffein, ett stimulerande ämne. Detta innebär att det ofta
tar längre tid för rökare att somna in. Rökare vaknar också upp oftare under
natten än icke-rökare. De som slutar röka förbättrar ofta sin sömn avsevärt.
Under den första tiden efter rökstoppet kan dock sömnen försämras på
grund av ökad oro.

• Regelbunden fysisk aktivitet är bra för sömnen
En promenad innan du går och lägger dig är ofta bra. Däremot bör du inte
motionera för intensivt, till exempel gå på gym timmarna innan du ska sova.

• Kan du inte sova, gå upp och gör något annat!
Sängen kan bli en stressfaktor i sig om den förknippas med sömnlösa
timmar. Gå upp från sängen om du inte har somnat inom en halvtimme,
även om det känns motigt. Gör något lugnt och behagligt som att lyssna på
avslappnande musik. När du känner dig sömnig går du tillbaka till sängen.

• Alkohol försämrar sömnen
Alkohol gör att du slappnar av och somnar lättare. Men
sömnen blir ytligare och du vaknar tidigare. Effekten
kommer redan efter en liten mängd alkohol. Man räknar
med att två glas vin förkortar sömnen 1–2 timmar.

• Lägg undan klockan
Ta bort möjligheten att titta på klockan under natten. Det
kan öka stressen att se hur minuterna sniglar sig framåt.
Eller veta att det bara är två timmar tills du ska stiga upp.
”Jag måste somna nu, annars kommer jag inte att orka
i morgon.”

************
Sann historia !
Kenneth Parker, en 23-årig ​​man man från Toronto gift och far till en liten dotter, led av svår sömnlöshet orsakad av arbetslöshet och spelskulder. Tidigt en morgon den 23 maj 1987 satte han sig i sin bil och körde 23 mil till sina svärföräldrars hem. Han knivhögg sin svärmor till döds, som han älskade och som en påstod och berättade för honom att han upplevdes som "en mild jätte" Parker misshandlade också hans svärfar, som turligt nog överlevde attacken. Han körde sedan till polisen och berättade "jag tror att jag har dödat en del människor ... mina händer....", först då insåg han att han med något vasst föremål fått skärsår på sina egna händer. Polisens grep honom ögonblickligen och han fördes snabbt till sjukhuset där han genomgick flera operationer av sina svårt sargade händer.

Eftersom han inte kunde minnas något om mordet eller misshandeln, och inte hade något motiv för brottet, hade dokumenterad historik beträffande sömn problem, så gjorde försvaret med flera (psykiatriker, en psykolog, en neurolog och en sömn specialist) gällande att Kenneth Parker sov när han begick brottet och därför ovetande om sina handlingar.

************
Min pojkvän har en tendens att säga skumma saker i sömnen. En konversation utspelade sig under en period då han ändrade diet fram och tillbaka, och lät ungefär såhär:
Pojkvännen: Jag kan inte äta köttbullar!
Jag: Va? Nähä, varför inte det? (Jag fattade inte att han sov.)
Pojkvännen: Va?
Jag: Du sa att du inte kunde äta köttbullar, varför inte?
Pojkvännen: Va? Det kan jag väl?
Sen somnade han om.

************

Min flickvän pratar i sömnen rätt ofta....
Hon sätter sig upp i sängen och kollar mot mig.
Hon - TELEFONEN TELEFONEN TELEFONEN!!!!
Jag - huh?!
Hon - Vi måste leta efter telefonen.
Jag - Vilken telefon?
Hon - DIN TELEFON!
Jag - Va, den ligger ju här?
Hon - NEJ!!
Jag - Jo! *Den låg på datorbordet*
Hon - Vi måste gå ut och leta efter telefonen!
Jag - Men nej jag har den ju här, sov nu!
Hon - NEJ VI MÅSTE GÅ UT OCH LETA EFTER DIN TELEFON!
Jag - jaja.
Sen somnar hon om.

************

Jag hade gett min polare min plånbok och bad honom att vakta den. Efter jag somnat och vaknat upp så hade vi följande konversation:
Jag: Hurru, haru min plånka?
Han: Ah här (ger mig den)
Jag: Det här är min plånbok, vart är min plånka?
Han: Öh va?
Jag: Ja? Ge mig min plånka!
Han: Det där är din plånka!
Jag: Nej det här är min plånbok, hit med min plånka.
Sen vaknade jag upp av att han stirrade på mig och började skratta. Jag tror jag hade en hypnapomp hallucination eller liknande men jävligt kul var det haha. Gick med på att plånboken även var min plånka och gick hem

************

Det finns många felaktiga myter om sömnen som kan ge negativa oros tankar.

”Jag behöver åtta timmars sömn.”
De flesta behöver 7–8 timmars sömn. MEN om man en natt
sover 1–2 timmar mindre påverkar detta inte prestationsförmågan
dagen efter. Om man succesivt minskar sin sovtid med
exempelvis 15 minuter i veckan, ställer kroppen om sig så att
sömnen blir ”effektivare”. Mängden djupsömn ökar och man
fungerar bra dagen efter. Sömnen kan på detta sätt långsamt
minskas ner till 5–6 timmar per natt.

”Jag måste sova mer inatt för att ta igen sömnen jag
förlorade igår.”
Man behöver inte sova fler timmar eftersom sömnen blir
djupare och effektivare.

”Om jag inte får sova ordentlig så kan jag inte fungera
imorgon.”
Studier visar att man faktiskt presterar rätt bra även efter en
natt med dålig sömn. Men om sömnbristen kvarstår natt efter
natt påverkas prestation och vakenhetsgrad.

”Jag har inte sovit en blund.”
Påståendet stämmer sällan när man gör undersökningar i
sömnlaboratorium. Upplevelsen kan bero på att du vaknar
till när sömnen är ytlig. Detta minns du nästa dag som om du
varit mycket vaken.

************

"Jag vet inte om det jag var med om i mitten på sjuttiotalet var en ut ur kroppen-upplevelse. Men jag vill försöka beskriva det som hände.

Jag var gravid i nionde månaden, ungefär, när jag en natt "vaknade" av att jag satt i taket och tittade ner på mig själv, jag låg alldeles stel i sängen, jag försökte röra på mig men kunde inte. Det var fruktansvärt otäckt och det tog många år innan jag över huvudtaget vågade prata om det. Det var först när jag läste i media om andra människors liknande upplevelser som jag insåg att det troligtvis var en ut ur kroppen-upplevelse jag varit med om.


************
 
Jag tänkte att berätta om när jag kom hem efter en meditationskväll. 


Trött som jag var så lade jag mig på soffan och plötsligt i ett tillstånd av sömn och vakenhet så kände jag mig intellektuellt klarvaken och började tänka i bilder om tillvarons väsen, livet och döden. Det var fantastiska insikter, tänkte jag då och tänkte att " tänk, jag kanaliserar" alltså förmedlar budskap från ett högre medvetande. Det var länge sedan jag gjorde det sist så äntligen var det dags tänkte jag och steg upp för att slå på datorn för att skriva ner det jag upplevde.
Men då blev jag förvånad, det gick så lätt att stiga upp, i ett enda steg var jag framme vid dörren. Och jag visste ju hur sömning jag varit så jag vände mig om och där låg jag själv kvar på soffan! Jag började nästan skratta för mig själv när jag tänkte att nu måste jag gå tillbaka och hämta kroppen så jag la mig igen. Sedan reste jag mig igen med kropp och allt, men riktigt vaken var jag inte så jag gick för att borsta tänderna. När jag tittade mig i spegeln så såg jag en ljusgestalt, en ängel stå bakom mig och ljuset stack mig i ögonen så jag fick titta bort. Men som den sierska jag är så blir man ganska luttrad, så jag struntade i ängeln eller varför jag såg honom så tydligt och satte mig vid datorn och skrev ner budskapen. (En del av dem ska jag lägga in på sidan om mediala budskap.) Fast under hela tiden jag skrev vaknade jag aldrig riktigt 


Inga kommentarer:

Vem tittar in !