torsdag 12 januari 2012

Udda, konstiga smak - kombinationer som folk proppar i sig

Har du några udda, ovanliga, lustiga eller konstiga recept, smak / mat kombinationer (sensationer) som slår dom här ?   Allt hämtad ur verkligheten och sammanställt från nätet !



 Lägg en smula mald ingefärspulver varm  mjölk.
Häll i lite mungbönsgroddar i filmjölk - WOW ! Fantastiskt! Kanske mest för att ändra konsistensen. 


Iskall nyponsoppa med en bamse bit Keso - Mums !
En halv näve geléhallon och en halv näve turkisk svart peppar, två matskedar hackad röd peppar, tryck in alltihop i containern och avnjut en intensiv stund med hallucinationer.

God gröt ! Lägg i hallonkräm och lite kesella, prova gärna lättyoghurt i gröten också
Vitt bröd - gärna rostad, lägg salami i botten och kaviar och ost på toppen av smörgåsen.

Mitt tips är. värm tomater i mikron tills dom är så där halvmjuka. Rosta franskbröd ! Smöra och kleta på en massa mjukost - gärna blandning med vitlök och dill mm. Lägg på tomaterna, strö på salt och spritsa på lite dressing - välj den dressing som passar för dagen. 

Vitt eller mörkt bröd, smöra rikligt och pudra på en massa härlig kanel på smörgåsen
Vitt eller mörkt bröd, lägg på mes smör istället för vanligt smör spetsa med kokt kalkonpälägg.
Jag gillar gröt med nyponsoppa i. Gröten består till största delen av nåt som heter krusakli. Gott ! 

Rallarhalva typ (Fazerbröd) lägg på rikligt med extra saltat smör, champinjoner, purjolök, liten gnutta gurka, lägg på ett lager med dubbla ostskivor - stark ost och kasta in hela härligheten i  1,5 min i microvågsugnen ca 1/3 effekt (600-700 W - driver igång ordentligt ifall du har ett blodsocker ras - varar en bra stund innan du behöver äta igen. 

Skinka och apelsinmarmelad tillsammans är min specialitet, märkligt nog riktigt udda för en del.
En riktigt grov brödbit med Riskvikk / risifrutti som pålägg. Detta toppar jag med mosade hallon eller kanel plus äppelmos. 

Vad sägs om kombinationen senapssill, kaviar och camembert på en grov macka - rivna äpplen på toppen 
Jag gillar äkta lingonsylt på makaroner, gärna stuvade makaroner eller makaron-gratäng.
Min son vill alltid ha pommes, som han vill att vi doppar i milkshake med smak av jordgubbar. 

På en vitlöksrestaurang förekommer det att efterrätten består av till exempel, vaniljglass med grovrivna vitlöks bitar plus chokladdoppade, råa vitlöksklyftor. Tro det den som vill - men detta är extremt gott. 

En ordentligt, mörk rostad franska (så att den blir riktigt krispig). Stryk ut eller tryck i ett ordentligt, tjockt lager äkta vaniljglass... salta efter behag - gärna rikligt mycket - Låter det gott ? Mums ! 

Tips från en Gotländsk bonde - strö vit belgisk choklad på en grönmögel ost? Lägg på mackan - Njut !
Jag är förtjust i blåbärsyoghurt som jag blandar med grädde och smular i sockerkaks bitar i och som jag till slut lägger på nygräddade pannkakor. 

Jag brukar kleta senap på mögelosten som jag har på mina mackor -  alternativet är pastasås och senap.
Jag gillar popcorn och chokladbollar men inte i blandad form utan var för sig. En god vitlöks dipp till popcornen låter nog konstigt men är himla gott. 

När jag fixar korv med bröd hemma tar jag på en stor portion, vitlökssås, en håv bostongurka rostade lökbitar, Heinz Ketchup och den sista ingrediensen, sriracha - Prova Det ! 

En god dryck jag kan rekomendera - Lakrits Koskenkorva som blandas med äkta gräddig, vaniljglass. Blanda ca 5 cl med 2 dl vaniljglass och kör snabbt i mixern. Tyvärr så protesterade magen vid kl 03.00 tiden på morgonen, men vad gör de´ - bara det smakar gottit. 

Konserver är billgt ! Blanda en burk Makrill i tomatsås, en burk majs, en glasburk sursöt gojs och en burk sparris. Billigt och gott - köp och lagra upp så har du mat när det krisar.

Figurlera för barnen - Tips för barnan !
1 ½ dl vatten
1 dl salt
Rör ihop allt och låt stå 1½ timme
Blanda i ca 3 dl vetemjöl
Knåda degen ordentligt och låt den sedan vila i en plastpåse ca en timme
Grädda i ca 150 grad. och detta minst 40 min. timme - låt torka till dagen efter.

En helt vanlig hemsk kaka
Ett skadat äggskal
1 pkt stora, fula russin 
1 dl riktigt sur kakao
Så lite smör som är härsken som möjligt
Ingen mandel alls för säkerhets skull i alla fall
2 dl ihopkletad bakpulver
1,5 dl allerginötter
1 dl tidigare använt vanillinsocker
meloner eller nåt
En strut luden socker
Utspädd Sprit 


Tillagning
Häll nästan allt eller det mesta i en 12 liters bunke och veva runt med elvispen i ca 2 timmar eller tills den går sönder.. Låt jäsa i en annan sketa skål som är något mindre. Skit i att ströa eller smeta med smöret överallt, det kommer att fastna i äckel formen som inte är diskad på tre år i alla fall.
Kasta ut allting på första, bästa bord om du kan för att ordna plats med garneringen som består av dom ovan nämnda tomaterna, ursäkta, melonerna - ska det ju vara. Krossa dom med en hammare eller nåt som du har i närheten, så att du kan dunka på ordentligt, men akta dig för skvätt och sånt, kan svida retligt mycket i ögonen - häll till slut över den utspädda spriten också när du ändå håller på, det spelar egentligen inte så stor roll längre. Släng nu slutligen ut BORDET genom altanfönstret och prova att dricka ut all spriten i ett enda svep. Känn dig såå, lycklig ! Du har fixat allting utan någon annans inblandning. Bra !


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fanta fläder-citrus blandad med apelsinjuice måste testas och är en smaklig, tasty smakkombination.
/ Gunnar

Anonym sa...

Kanske inte så jätteudda precis, men en bägare Oboy, fylld med havregryn, ihop med cashewnötter i är en smaklig kombination.

Vem tittar in !