torsdag 26 januari 2012

Hoppa bakelsen - och glöm inte träningen !

 

Bukfetma kan bero på stress - så hoppa över bakelsen, sov ordentligt, skippa småätandet, spotta åt godiset och coola ner lite så kommer magen att minska i omfång. Här följer några kanske inte så udda eller viktiga träningstips.  Idoga träning ger resultat !






Pilates
Tränings Kategori: Kropp, själ och styrka.
Vem passar det för: Alla.
Kroppsdel och påverkan: Bra genomkörare för hela kroppen, fokuseras på mage och rygg. Man koncentrerar sig på andningsteknik och kroppsmedvetenhet. Pilatesbollen är ett bra och roligt träningsredskap. Styrketräningen kan med fördel kompletteras med Pilates träning för bättre hållning och kroppskontroll. Ger även ökad bålstabilitet och en känsla av ryggavlastning, bättre kordinationsförmåga mm.  Länk - 48 övningar





Box
Tränings Kategori: Tempofylld konditionsträning med en del kampsport inslag.
Vem passar det för: Alla.
Kroppsdel och påverkan: Smidighet, kondition, styrka och koordinations träning..
Träningen intensifieras genom olika slagkombinationer på en sandsäck. Successivt får kroppen arbeta hårdare och hårdare det betyder att förbränningen ökar plus att styrka och konditionen ökar. Placera ett föremål ca. 1,80-2,0 m. från säcken. Man slår slagserien ”Olika kombination på säcken” - runda sedan det uppsatta föremålet kvickt. Börja om igen !

3227253243_06d39f51a9_t
Bikram yoga
Tränings Kategori: Fettförbränning, styrka, fokus och träna kroppens smidighet
Vem passar det för: Nästan alla - ta det lugnt i början
Kroppsdel och påverkan: Man svettas ut alla gifter.Rening av kroppens slaggprodukter medvetenheten om den egna kroppen. Balansträning för kroppen, beträffande inre organ och även muskulärt. Förebygger stress och stärker det allmänna tillståndet. Man utför 26 övningar i en specifik ordning och temperaturen ska vara 40 grader, man kör 90 miniuter utan musikinslag. Man utför 13 övningar stående och 13 övningar i liggande läge. Ingen muskel, sena eller inre organ lämnas utan påverkan, man märker resultat väldigt snabbt. Man blir harmonisk, smalare får mera tålamod och en del andra bonus effekter. Utmärkande är att det är en intensiv träningsform men värdet av träningen måste upplevas för att förstå effekten av den. Övningarna kan delas in i dessa grupper: gräshoppan, kobran, bågen, kamelen, kaninen, hjälteställning både med framåt - dessutom bakåtböjning, triangelställning plus den utsträckta benställningen då fötterna ska vara brett isär, händerna läggs på fötterna och huvudet ska böjas ner så långt det går mot golvet, helst ligga ända ner mot golvet.



  Träningsplatta - balansbräda

Core pulse
Tränings Kategori: Kondition och styrka i intervaller.
Vem passar det för: Alla.
Kroppsdel och påverkan: Styrketränings inriktat för hela kroppen, man fokuserar på mage och rygg.
Core pulse är träningen utförs på en balansbräda med motstånd som kan köpas för några hundra kronor. Det är en otroligt, explosiv konditionstränings gren. Core pulse har blivit omåttligt populär i hela Sverige med tyngdpunkt i dom stora städerna.

Contact Sport .Capoeira. Royalty Free Stock Photo
Capoeira
Tränings Kategori: Kampsport med inslag av musik, sång, dans och filosofi
Vem passar det för: Alla klarar av detta oavsett kön, ålder eller fysik
Kroppsdel och påverkan: Ökad kroppskontroll, ökad smidighet, ökad motorik. Plus om man har en musikalisk bakgrund. Man tränar upp en kombination av självförsvar och akrobatik med hjälp av sång och musik. Träningen ger en vacker kropp, styrka och det som skiljer capoeiran jämfört med andra kampsporter är att det är ett välutvecklat spel. Man ser till helheten och inte vem som är starkast. Även mycket unga barn kan med rätta instruktioner klara capoeira på en försiktig nivå.

 5181394056_2e005eaf8e_t
Dance
Tränings Kategori: Konditions träning, tyngdpunkt - koordination.
Vem passar det för: Alla, men lite dansvana och musikalitet underlättar förstås
Kroppsdel och påverkan: Att man har roligt, konditionen ingår och fås på köpet.
Det finns dansklasser av olika slag. Sväng på höfterna och lära dig att showa - och till exempel latinodans. Eerobicsklasser med dansinslag efterfrågas hela tiden och antalet utövare mångdubblas varje vecka. Inriktning byter för varje månad. Det sägs att det byter från jazz och dancestep till funk och streetdance. Ofta bjuder man in gästinstruktörer och detta brukar öka intresset ännu mera för varje dag som går.

2586415066_01f14d79b4_t

Aerobics
En fantastiskt rolig form av träning och är väldigt populärt bland kvinnor och flickor. Man följer oftast en instruktör som leder ett träningsprogram där man utför olika rörelser till musik. Aerobics är ett samlingsbegrepp och innefattar olika typer av träning som bygger på begreppet arob träning.

Man skiljer mellan aerob och anaerob träning - men kan säga att anaerob är aerobens motsats. Här kommer ett exempel: oftast riktar men in sig på att bygga mer muskler med anaerob träning och tänk er på ett OS när ni ser ett lopp med sprinterlöpare och ett lopp med långdistanslöpare. Perfekt tränings alternativ för den som har ett monotomt arbete på dagarna och som man inte kan påverka. Det är en viss skillnad på kroppsbyggnad uthållighet mm. Med aerobics tränas hjärta, lungor och man stärker sin kropp - men förbränner fett och tappar dessutom något i vikt och det är ju inte att förakta det heller. Man riktar sig inye enbart till de som vill gå ner i vikt utan man knyter även till sig gravida, äldre och de som har ett rehab program som kan kombineras med aerobics..




Promenera regelbundet och gå ner i vikt - se bilden !
En promenad, att promenera är ett billigt och effektivt sätt att få kroppen att må bra. Inga träningsredskap behöver inhandlas, inga speciella kläder behövs, och vill man ha träningskläder och ekonomin är skral finns det alltid nåt loppis som kanske har nåt passande att ta på sig till att börja med. Det finns många anledningar till att man ska börja promenera lite om man inte är aktiverad på något annat sätt. Är det stresseigt på arbete eller hemmet är detta ett fint sätt att stressa av och få lite lugn i sinnet och kroppen. Man hinner fundera på vad som har varit och fundera på vad som behöver ventileras eller resoneras omkring när man tar nästa steg i tankeverksamheten.
Här kommer en liten lista med positiva saker som påverkas när du promenerar.

    * Lägre blodtryck och bättre blodvärden
    * Motverkar stress och förebygger stressrelaterade sjukdomar
    * Konditionen förbättras
    * Kroppen känns yngre och i bättre skick
    * Du går ner i vikt för att förbränningen ökar
    * Träningen är i stort sätt gratis!


Det finns ännu en variant när det gäller promenader - nu har det blivit riktigt inne med gångstavar som ökar träningsdosen ännu mera och stärker armar och överkroppen på ett helt nytt sätt. Man förbränner dessutom åtskilligt fler kalorier med gångstavar än utan. Finnarna kom på den här gångstavs idén redan på 50 talet som ett tränings alternativ på sommaren för längdskidåkarna- så något nytt är det defintivt inte ! Kan poängteras att det viktigt att välja rätt sorts gångstavar så att de passar din längd och inte är för korta. Man brukar säga att de ska vara ca 70 procent av den totala kroppslängden - då kan man vara rätt så säker på att funktionen finns där - rådfråga alltid expertisen när du är på gång att köpa gångstavar.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !