måndag 11 februari 2013

Ser din feta mage tjock och udda ut

Sömnbrist kan få din mage att bli uppsvälld och rund. Att sova ordentligt kan göra underverk om du känner dig uppblåst och upplever att din mage bara växer och växer. Ja är frysen full med godsaker som bullar och kakor är det stor risk att din mage blir rundare och rundare. Men det finns hopp för den som vill göra något åt stor mage och runda höfter. Kolla nedan !



Få platt mage – genom att sova gott. Din runda mage behöver inte bero på att du äter för mycket eller tränar för lite. Det kan bero på brist på sömn och vila. Kämpar du med de där sista kilona – de där som bara verkar sitta på magen? Många kvinnor lider av så kallad putmage, utan att på något sätt vara överviktiga. Träning, nyttig mat, bantning – inget verkar hjälpa.

*Vila ökar förbränningen på magen
Förhöjda halter av kortisol, under lång tid, kan orsaka stress i kroppen, ångest och depression – som i sig också kan vara orsaker till att du går upp i vikt. Dessutom har forskare vid "Salk Institute for Biological Studies" visat, i försök med möss, att om magen får vila minst 12 timmar per dag så ökar förbränningen. Detta på grund av att vår lever reagerar på detta och förbränner mer socker och fett om magen får vila. Viktigt med vila. En annan anledning till att sömnbrist kan vara orsaken till din runda mage är att det är under natten som kroppen arbetar igenom det vi har stoppat i oss under dagen.

-->
*Smala kvinnor dras ofta också med rund mage
Men nu har en del forskare presenterat en ny teori om varför många, i övrigt smala, kvinnor dras med putande mage: Det kan bero på dålig sömn. Kroppen förbereder sig Det finns flera anledningar till att din runda mage kan bero på sömnbrist:. Dels får bukfettet lättare att sätta sig på magen om du inte är tillräckligt utvilad. Kroppen känner att den ”går på sparlåga” och att den måste samla på sig ett extra lager fett att använda som reservbränsle. Dessutom är det under sömnen som kroppen göra sig av med hormonet kortisol, som är en av orsakerna till att vi samlar på oss fett just på magen. 

*Stress är rena giftet för magen
Det är också då, efter avslutat arbete, som tarmarna får vila. Störda och stressade mag– och tarmkanaler kan vara orsaken till att magen svullnar, utan att du på något sätt är överviktig. Om detta är orsaken till din runda mage kan bantning och överdriven träning, framförallt sent på kvällen, snarare ge motsatt effekt. Att varva ner, ta det lugnt på  kvällen, skaffa goda sömnrutiner och se till att ta tiden för en god natts sömn kan alltså löna sig – även för spegelbilden.Om du äter väldigt mycket snabba kolhydrater och härdade samt mättade fetter har du också en negativ påverkan på insulinkänsligheten som då ökar fettinlagringen kring magen.

*Viktigt att få den sömn som kroppen kräver
Fixa till dina sömnvanor och får platt mage på köpet. Vill du minska ditt midjemått bör du fortsätta träna, lägg lite extra energi på konditionsträning, som ger dig bra förbränningsträning under utövandet, samt öka din muskelmassa, vilket ökar din fettförbränning även i vila. Ålder och genetik är ju givetvis utom påverkan men du kan se över ditt kostintag, sömn-mönster och om du upplever mycket stress, försöka minska densamma.

*Dra ner på portionerna
Och det är som regel vanans makt som får oss att äta två eller tre portioner av en måltid. Om man inte tränar extremt hårt så blir det minst en portion för mycket. Vad innebär då en normalportion? Pröva att väga dina portioner. Uppfyller du rekommendationen? Troligtvis inte. De flesta män äter alldeles för mycket bröd, ris, pasta och potatis. Pröva i stället att äta mer grova grönsaker – t.ex. morötter, broccoli, kål, bönor och ärter som alla mättar bättre.

*Ät nyttigt fett varje dag
Kroppen har användning för en viss mängd fett varje dag för att kunna fungera. Därför kan en alltför fettsnål diet göra att man blir både trött och grinig. Det kan i sin tur leda till att man faller för feta och onyttiga frestelser. Konsten är att få i sig fett från nyttiga källor som också innehåller andra nyttiga ingredienser. Skippa feta mjölkprodukter som vispgrädde, fet mjölk och feta ostar. Välj i stället magra varianter som t.ex. lättmjölk. Välj även fettsnåla köttpålägg och se till att få i dig nyttigt fett från fet fisk, nötter, oliver och avokado med mera. Sträva efter att få med lite nyttigt fett i varje huvudmåltid samt till mellanmålet på eftermiddagen som är särskilt viktigt.

*Bra med tuggmotstånd ger mättnadskänsla
Eller varför morötter mättar bättre än paprika trots att de innehåller lika mycket kalorier? Hemligheten finns i konsistensen. Ju fastare den är, desto mer måste maten tuggas och desto fler mättnadssignaler skickas till hjärnan. Kolla vad sädesprodukterna består av. I en bantningskost bör innehållet vara baserat på fullkorn. Det gäller spagetti, lasagneplattor, bröd, gryn och andra spannmål. Tänk också på hur du lagar till maträtterna. Ät frukten och grönsakerna råa eller bara lätt förädlade, så att de blir så nyttiga som möjligt.

*Ytterst knepigt att mäta just mängden fett
Det är inte vikten utan vad kroppen består av som har betydelse för hälsan. Att mäta fettet i kroppen är däremot både svårt och dyrt. Istället använder man body mass index, BMI, som är ett indirekt mått på mängden fett i kroppen. BMI mäter vikten i förhållande till längden men metoden har en del brister eftersom måttet inte skiljer mellan fett och muskler. BMI säger inte heller något om hur fettet är fördelat på kroppen, vilket i studier har visat sig vara mer avgörande för hälsoriskerna. Så räknar du ut ditt BMI. Om du väger 70 kg och är 1,70 m lång, ta kvadraten på din längd dvs 1,70 × 1,70 = 2,89. Dividera sedan din vikt med kvadraten på din längd. Svaret blir 24 kg/m2 = BMI 24

Gör nåt åt fetman i tid - Kolla in detta och bli avskräckt för all framtid. Jag vet att detta är lite extremt men det ger i alla fall mig en tankeställare.



*Varför är bukfetma vanligare hos kvinnor än män?
Det omdiskuterade klimakteriet som kvinnor drabbas av på olika sätt, har ofta en tendens att lägga på sig kring buken eller midjan. Det är hormonbalansen förändras, vilket resulterar i en allt mindre kurvig kroppsform. Man blir liksom mer rak som en trädstam och tappar den önskade figuren som fanns där i ett tidigare skede.
En välkänd orsak är förstås också att många kvinnor drar ned på den viktiga, fysiska aktiviteten när man har fyllt strax över 40. Att hänvisa till hormoner räcker inte som förklaring, säger expertisen och det är även känt att bukfetma inte bara ökar bland äldre kvinnor, utan även drabbar yngre flickor. Även den fysiska aktiviteten påverkar var vi lagrar fett. Den som inte rör på sig blir tjockare om magen än den som är mer fysiskt aktiv. Det gäller normalviktiga såväl som överviktiga och feta. Fysisk aktivitet har större effekt på bukfetman än kostomläggning även om viktnedgången är den samma. Anledningen är att kroppen i första hand använder fettet som lagras i buken när vi rör oss. Förutom att minska bukfetman så ökar den fysiska aktiviteten kroppens känslighet för insulin, den sänker blodtrycket och stabiliserar blodfetter.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !