måndag 19 december 2011

Stora muskler utan otillåtna medel

Får du reda på om att någon i din omgivning påstår att han eller hon (oftast en han) har lagt på sig ca 10 kg muskelmassa under en 2 månaders period. Då kan du med all säkerhet räkna ut att detta inte har gått utan att proppa i sig en massa förbjudna preparat. Hur gör man nu effektivast för att bygga muskler utan att ta till sådana medel? Här nedan följer ett antal tips som du kan följa för att få det bästa resultatet av din idoga träning. Som bekant så handlar det om repetitioner och åter repetitioner i det oändliga tills man nästan kräks, men kontinuitet ger resultat - besanna mina ord !

File:Bikini bottom (7453609698).jpg


Träna maximalt ca 45-50 min åt gången och muskelgrupp. 5-10 set per muskelgrupp är en bra utgångspunkt så att man inte får en negativ effekt istället. - det är inte särskilt svårt att bryta sina muskler istället för att få den rätta mängden träning som man får prova sig fram för bästa resultat.

Varje gång du börjar ett nytt pass så öka belastningen något lite. Ofta räcker det med en minimal ökning för att det ska ge maximal effekt - men kom ihåg, ökar du för mycket kommer du snart att ge upp dina ansträngningar på grund av att för hög belastning lär ge dig en ömmande och trött kropp.

Hoppa inte över fettet - sätter fart på testosteronet och hormonerna i din kropp. Så fram med grädden någon enstaka ggn så även sinnet får sig en omgång.

Repetitionerna ska vara ca 7-13 ggr - det finns en hel del vetenskap om detta att googla om och de flesta som är träningsexperter är ganska eniga om denna frekvens - och då får du också maximal muskeltillväxt.


Det ska vara måltider ständigt och jämnt - ät ofta och fixa mat som verkligen bygger muskler. Lär dig att laga din egen mat så du vet vad du får i dig.

Protein är otroligt viktigt för din muskelvävnad - öka ditt dagliga matintag med mycket protein - bygger upp och är en nödvändig reparation av dina muskler.

Glöm inte att återhämta balansen i vätskenivån så ofta som möjligt - vatten är att föredra, hoppa över sötslasket och blaske dryckerna !

Så hur är det med den vanliga konditionsträningen ? Ska man eller ska man inte träna ? Man brukar säga att överdriven konditionsträning bör man undvika och ska du ändå göra detta allt ibland så gör det i som en avslutning efter ordinarie styrketränings pass.

Undvik stress när du tränar och givetvis i det vanliga livet också - stress påverkar träning och resultatet negativt. Om intresse finns så finns det en uppsjö av bra avstressnings guider på nätet - Kolla dom !

Och till sist ! Sova tillräckligt varje natt och kanske en liten extra nap på dagen är också otroligt viktigt i sammanhanget och ska inte under några omständigheter nonchaleras. Det finns naturligtvis en massa information på nätet och i specialtidningar för bodybuilders som kan vara enormt intressant och nyttig läsning. Ska man vara bekymrad för att bli för stor och monsteriös? Jag skulle säga att den risken är liten om man följer ovanstående råd och är absolut renhårig mot sig själv och ger blanka f-sen i dopningspreparat mm. Tänk också på att det går mycket fortare att gå ner i vikt än vad det går att bygga bra, välformade muskler - Bra att veta ! Eller hur !
 

Några ord på vägen:  Även om du ser någon som har eventuellt lagt på sig extremt mycket muskler så behöver det inte betyda att personen använder otillåtna medel vid träning ! Denna person kanske har varit aktiv och tränat åtskilliga år och varit fantastiskt noga med sitt upplägg av träningen och kanske lagt på sig typ 28 kg muskler under lång tid och själv har du kanske varit igång en 100 del av denna träningsdos, men vill förstås mer. Ha tålamod och träna målmedvetet så blir det kanske samma resultat som hos de individer som tränar utan att ta otillåtna medel men når sitt mål till slut ändå.

Inga kommentarer:

Vem tittar in !